عربستان تسلیحات نظامی جدید امریکا را در یمن آزمایش می کند

خبرگزاری یمنی خبر گزارش داد: محموله های جدید تسلیحات آمریکا به عربستان رسیده و احتمالا سعودی ها از این تسلیحات برای نخستین بار به صورت آزمایشی علیه یمن استفاده خواهند کرد.

خبرگزاری یمنی خبر، احتمال داد که این تسلیحات عملا در تجاوز و حمله نظامی هوایی علیه یمن مورد استفاده قرار گیرد؛ تجاوزی که سعودی ها با حمایت آمریکا از ماه مارس ۲۰۱۵ علیه یمن آغاز کرده اند و تاکنون دهها هزار کشته و زخمی از غیرنظامیان و انهدام تاسیسات غیرنظامی در سطح گسترده ای از کشور را در پی داشته است.
بر اساس این گزارش، محموله تسلیحات آمریکا شامل بمب های هوشمند، موشک های تهاجمی، سامانه های مدرن مخابرات نظامی، تسلیحات پدافند هوایی و سلاح جدیدی است که برای نخستین بار به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
این تسلیحات توسط دو ناوشکن غول پیکر آمریکایی متعلق به پنتاگون وزارت دفاع آمریکا در نیمه دوم دسامبر گذشته وارد یکی از بنادر عربستان شده است.
پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در اواخر سال گذشته میلادی ۲۰۱۵ اعلام کردند که مجوز اجرای قرارداد صدور تسلیحات و مهمات به عربستان به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دریافت کرده اند که شامل بیش از ۱۰ هزار بمب هوشمند و بمب های تهاجمی و موشک و مهمات دیگر می شود.
این قرارداد و معامله با واکنش گسترده و انتقادهایی از سوی سازمان های غیردولتی از جمله سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر و دیگر محافل آمریکایی همراه شد.
آن ها از اوباما و کاخ سفید خواستند تا در این معامله جدید با توجه به گزارش های انتشار یافته در مورد ارتکاب جنایات جنگی و نقض خطرناک حقوق بشر و قوانین بین المللی از سوی ائتلاف سعودی تجدیدنظر کنند. 
گزارش های بین المللی، واشنگتن و لندن را به دست داشتن در نقض حقوق شهروندان و ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم کرده اند. 
سازمان عفو بین الملل در روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ از باراک اوباما خواست تا معامله تسلیحاتی ۱.۲۹ میلیارد دلاری با عربستان را لغو کند که شامل بیش از ۱۸ هزار بمب و ۱۵۰۰ کلاهک جنگی است. 
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیروز سه شنبه در حضور نمایندگان مجلس سنای این کشور به مشارکت کشورش در حمله نظامی سعودی علیه یمن اعتراف کرد. 
یک سازمان مدافع حقوق بشر انگلیس به دولت کامرون ۱۴ روز مهلت داد تا در قرارداد فروش تسلیحات به عربستان که سعودی ها از آن برای کشتار غیرنظامیان در یمن استفاده می کنند، تجدیدنظر کند و به طور تلویحی لندن را تهدید کرد که در غیر این صورت به دادگاه عالی انگلستان متوسل خواهد شد. 
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل جمعه گذشته خواستار انجام تحقیقات جدی در مورد گزارش هایی شد که از به کارگیری تسلیحات خوشه ای و هدف قرار دادن غیرنظامیان و محله های مسکونی در صنعا و دیگر شهرهای یمن از جمله استان حجه سخن به میان آورده اند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.