اکونومیست: روحانی، ۱۰۰ میلیارد دلار ناشی از «برجام» را قبل از انتخابات مجلس می‌خواهد

نشریه آمریکایی اکونومیست، دولت ایران را به تلاش برای استفاده‌های جناحی از توافق جامع هسته‌ای متهم کرده و نوشته رئیس‌جمهور ایران خواستار رفع مصادره از دارایی‌های این کشور قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

یک نشریه آمریکایی، پیشرفت‌ها در اجرای «برجام» را به مناسبات داخلی ایران و برنامه‌های دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نسبت داده است.
«اکونومیست» در مطلبی با عنوان «روز بزرگ در راه است؛ مشکلات بزرگ پیش رو است» با اشاره به بازداشت ۱۰ نظامی آمریکایی بعد از توقیف دو شناور نیروی دریایی آمریکا در «جزیره فارسی» در خلیج فارس، آزادی زودهنگام آن‌ها را نشانه‌ای از تغییر در ماهیت روابط دو کشور ایران و آمریکا تعبیر کرده است.
این ادعا در حالی مطرح شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای روز چهارشنبه تصریح کرده آزادی نظامیان آمریکایی بعد از مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی این کشور به آب‌های جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
«اکونومیست» در بخش دیگری از این تحلیل به توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرده و نوشته همکاری ایران در زمینه سانتریفیوژها، خارج کردن قلب رآکتور اراک و انتقال بخش اعظم ذخایر اورانیوم خود، بسیاری از کارشناسان امور تسلیحاتی را شگفت‌زده کرده است.
با این حال، به نوشته اکونومیست، «همان‌طور که منتقدان این توافق با توصیف آن به عنوان فاجعه، در اشتباهند، طرفداران آن هم بایستی در این باره واقع‌گرا باشند.»
این نشریه در ادامه می‌نویسد: «پیشرفت روان به سمت روز اجرا، تا اندازه زیادی به خاطر آن است که رئیس‌جمهور روحانی و آقای ظریف، مشتاقانه خواهان رفع تحریم‌ها هستند.»
«اکونومیست» اضافه می‌کند: «آن‌ها خواستار رفع مصادره از ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران قبل از انتخابات پارلمانی ماه آینده هستند؛ انتخاباتی که جناح آن‌ها امیدوار است در آن عده‌ای از تندروهای مخالف‌شان را برکنار کنند.»
مقامات کاخ سفید و کشورهای اروپایی نیز پیش از این دست‌کم یکی از اهداف توافق هسته‌ای با ایران را تقویت برخی جناح‌ها در مناسبات سیاسی کشور عنوان کرده‌اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.