روباتی که به‌جای صاحبش به مدرسه می‌رود

دختربچه‌ای که به خاطر یک بیماری لاعلاج خانه‌نشین شده به لطف یک ربات که به‌جای او به مدرسه می‌رود اکنون فرصتی دوباره برای تحصیل پیداکرده است.

لِکسِ کایندر پشت لب تاپ خود در خانه می‌نشیند و ربات کوچکی مجهز به دوربین و صفحه‌ی نمایش به‌جای او سر کلاس می‌رود و تصاویر کلاس را به‌صورت زنده برایش پخش می‌کند.
این ربات به لکسی ۱۱ ساله ساکنِ سامتِر در جنوب کارولینای آمریکا کمک می‌کند بدون نیاز به حضور فیزیکی در مدرسه، در کنار نمایش چهره‌اش روی صفحه‌نمایش با همکلاسی‌هایش صحبت و حتی حرکات ربات را کنترل کند.
دبستان «آلیس درایو» نیز لباس شاهزاده‌ای صورتی‌رنگ لکسی را به تن ربات کرده است و او را «شاهزاده ویگو»  صدا می‌زند.
به گفته‌ی شاون هاگرتی، مدیر برنامه‌های ویژه‌ی ناحیه، این ربات یک سیستم حضور از راه دور است. با این روش دانش‌آموز از راه دور از طریق تعامل علمی و اجتماعی در کلاس، حال و هوای مدرسه را احساس می‌کند.
ناگفته نماند لکسی با بیماری «تترالوژی فالوت با آترزی ریوی» پا به دنیا گذاشت. این بیماری یک نقص مادرزادی قلبی نسبتاً رایج در نوزادان است که معمولاً در طی چند سال اول زندگی نوزاد با عمل جراحی قابل‌درمان است. در این عارضه به دلیل بسته شدن برخی کانال‌های شریانی، جریان گردش خون از قلب به ریه‌ها با مانع مواجه می‌شود. درنتیجه‌ی این بیماری، فرایند اکسیژنه شدن (تبدیل خون تیره و کم اکسیژن به خون روشن و حامل اکسیژن) به‌درستی در خون لکسی انجام نمی‌شود که باعث می‌گردد لب‌ها، انگشتان دست‌وپا و اطراف چشمش بنفش شوند.
لکسی در دوران کودکی دو عمل جراحی را پشت سر گذاشت و در طی آن شریان ریوی او را با عضوی مصنوعی جابجا کردند. بااین‌حال به دلیل کمبود شدید اکسیژن در بدنش، پس از کوچک‌ترین تحرک بدنی به اکسیژن کمکی احتیاج پیدا می‌کند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.