رئیس جمهور چین به ایران سفر می کند/ مناسبات تهران – پکن در حال تغییر است

یکی از مقام های استانی کشور چین سفر پیش روی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ایران را حاوی پیامی ویژه به کشورهای خاورمیانه و آغازگر دوران جدیدی از مناسبات تهران – پکن دانست.

«یانگ شیائو جه» از مسئولان استان «هی لونگ جیانگ» در شمال شرق چین اعلام کرد که این سفر با توجه به شرایط خاصی که منطقه خاورمیانه با آن روبرو است، اهمیتی ویژه دارد.
او اظهار داشت: با توجه به همین شرایط ، این سفر علاوه بر عرصه منطقه ای و بین المللی برای دو کشور ایران و چین نیز از جهات مختلی اعم از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اتفاقی مهم محسوب می شود.
وی همچنین یکی دیگر از ویژگی های مهم این سفر در شرایط کنونی را تحولات اخیر مرتبط با کشورمان از جمله توافقنامه وین دانست. 
او ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که سفر «شی جین پینگ» به تهران در شرایطی انجام می شود که مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه رسیده و طبعا این سفر در برنامه ریزی های مربوط به آینده مناسبات تهران – پکن در فضای پسابرجام بسیار قابل اهمیت خواهد بود.
این مقام استانی چین اظهار داشت: از سوی دیگر طی ماه های اخیر شاهد ابراز تمایل چین برای ایفای نقش مثبت در تحولات خاورمیانه از جمله شرایط خاص در سوریه، اتفاقات اخیر بین ایران و عربستان و وقایع یمن هستیم و قطعا در چنین فضایی حضور عالی ترین مقام کشور چین در تهران پیامی قابل توجه را به جهانیان مخابره خواهد کرد.
«یانگ شیائو جه» همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از محورهایی که طی چند سال اخیر مورد توجه مقامات چینی قرار گرفته، موضوع «یک کمربند – یک جاده» است که بدون شک در ایام پیش رو بخش قابل توجهی از سیاست های پکن را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
وی پیش بینی کرد که به احتمال زیاد در جریان سفر «شی» به تهران، توافقاتی در ارتباط با همکاری های آتی دو کشور در زمینه احیای جاده ابریشم معاصر امضاء شود.
«یانگ» همچنین مناسبات تاریخی دو کشور را با اهمیت دانست و یادآور شد: ایران و چین به عنوان دو کشور با تمدن، در طول تاریخ هیچ برخورد نامناسبی با یکدیگر نداشتند و این خود بیانگر نزدیکی عقاید و نظرات دو کشور در خصوص مسائل مختلف جهانی است.
مقام استانی شمال شرق چین ادامه داد: روسای جمهور ایران و چین تاکنون چندین ملاقات و دیدار به مناسبت های مختلف با یکدیگر داشتند و سفر رئیس جمهور چین به ایران که برای اولین بار صورت می گیرد، برای مردم این کشور پهناور آسیایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
«یانگ شیائو جه» هچنین سفر «شی» به تهران در شرایط بغرنج کنونی خاورمیانه را پیامی قابل توجه برای بسیاری از کشورهای این حوزه دانست که از مناسبات مثبت چین با یکی از قدرت های موثر منطقه حکایت دارد.
گفتنی است، سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به تهران بر اساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن، دوم و سوم بهمن ماه سالجاری خواهد بود.
این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته دکتر روحانی به چین و پس از حدود ۱۴ سال از سفر رئیس جمهور اسبق چین (جیانگ زمین) به ایران انجام می گیرد.
رئیس جمهور چین را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و شش وزیر، هیئت بزرگی از بازرگانان و رسانه های چینی همراهی می کنند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.