ساخت حسگری که میزان پروتئین مضر غذا را به راحتی تشخیص می دهد

محققان موفق به توسعه یک حسگر دستی شده اند که میزان گلوتن موجود در موادغذایی را در کمتر از دو دقیقه تشخیص می دهد و کمک می کند بیماران مبتلا به سلیاک، بر اثر مصرف غذای حاوی گلوتن آسیب نبینند.

سلیاک یک بیماری گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف یک پروتئین به نام گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب موادغذایی شود. 
گندم و جو حاوی پروتئین گلوتن هستند اما به طور کلی تشخیص اینکه چه غذایی حاوی گلوتن است، برای بیماران امکان پذیر نیست، به همین دلیل محققان یک حسگر قابل حمل به نام Nima طراحی کرده اند که به بیماران مبتلا به سلیاک در تشخیص غذای مناسب کمک می کند. 
برای تشخیص اینکه در غذا یا مایعات گلوتن وجود دارد، فقط کافی است مقداری از ماده غذایی در محل نمونه گیری دستگاه قرار داده شود. دستگاه با استفاده از آزمایش های آنتی بادی، میزان گلوتن موجود در ماده غذایی را تشخیص می دهد. تشخیص گلوتن موجود در موادغذایی توسط این دستگاه کمتر از دو دقیقه طول می کشد.
برای آزمایش غذاهای مختلف، نیازی نیست که محل نمونه گیری دستگاه تمیز شود و این دستگاه همیشه برای نمونه گیری آماده است. اطلاعات حاصل از آزمایش غذا به تلفن همراه کاربر ارسال می شود تا امکان ارسال آن برای دیگر بیماران مبتلا به سلیاک نیز وجود داشته باشد.
شرکت تولیدکننده این محصول در تلاش است که یک پایگاه اطلاعاتی مشترک توسعه دهد تا کاربران اطلاعات مربوط به غذا را در آن قرار دهند؛ در این صورت بیماران به راحتی می دانند که کدام فروشگاه ها حاوی غذای بدون گلوتن هستند.
تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است؛ اما شایع ترین علایم آن در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است. 
محققان احتمال می دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش دهد. 
بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود ۸۳ درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.