کره شمالی توقف فعالیت های اتمی خود را به تغییر رفتار آمریکا منوط کرد

در حالی که تلاش ها برای صدور قطعنامه ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل علیه آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی شدت گرفته، پیونگ یانگ هرگونه تجدیدنظر و توقف در فعالیت های هسته ای خود را به تغییر رفتار آمریکا در منطقه شبه جزیره کره منوط کرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه کره شمالی روز شنبه در اظهاراتی اعلام کرد که توقف آزمایش های اتمی رو به توسعه کشورش فقط با انعقاد یک معاهده صلح با ایالات متحده و توقف روند تعاملات نظامی این کشور با کره جنوبی امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: در صورتی که دو کشور رزمایش نظامی مشترک سالانه خود را متوقف کنند، آنگاه می توانند به اجرای طرحهایی که تضمین کننده صلح و ثبات در شبه جزیره کره است، امیدوار باشند.
کره شمالی چندی پیش تهدید کرد که به دلیل استمرار سیاست های خصمانه آمریکا و اعمال تحریم های فزاینده علیه خود، در صورت لزوم آمریکا را با بمب هیدروژنی هدف حمله قرار می دهد.
پیونگ یانگ می گوید، به قابلیت های مدرن هجومی در تسلیحات هسته ای مجهز شده و دارای راکت های حامل و موشک های بالستیکی است که می تواند کلاهک ها و بمب های کوچکتر را با خود حمل کند.
پیونگ یانگ پیش از این بارها اعلام کرده است که اگر آمریکا به سیاست های خصمانه خود علیه کره شمالی پایان دهد حاضر به مذاکره و امضای رژیم دائمی صلح و پایان دادن به مسئله هسته ای شبه جزیره کره خواهد بود.
در این میان کره جنوبی نیز تهدید کرده است که کره شمالی بهای آزمایش اخیر هسته ای را به شکل سنگینی خواهد پرداخت و همه تلاش های دیپلماتیک خود را برای اعمال تحریم های شورای امنیت علیه این کشور بکار می گیرد.
این کشور حتی از چین، متحد نزدیک کره شمالی هم خواسته است به شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ مساعدت کند.
از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز لایحه ای را به منظور تحریم کره شمالی تصویب کرد و شورای امنیت در حال بررسی قطعنامه تحریمی جدید علیه پیونگ یانگ است.
کره شمالی روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور اطلاعیه رسمی از انجام نخستین آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی خود خود خبر داد که در اثر آن زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتر در منطقه به ثبت رسید.
انجام این آزمایش با واکنش های جهانی همراه بود و باعث بروز نگرانی های فزاینده در جامعه بین المللی شد.
کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی اولین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ آن را تکرار کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.