وزیرخارجه آمریکا برای گفت و گو درباره کره شمالی، عازم چین می شود

جان کری وزیر خارجه آمریکا برای گفت و گو با مقام های چینی درباره برنامه های هسته ای کره شمالی و جلب نظر پکن برای اعمال فشار بیشتر علیه پیونگ یانگ، اواخر ماه جاری میلادی راهی چین می شود.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، کری در دیدار ۲۷ ژانویه سال جاری میلادی (هفتم بهمن) درباره مسائل مختلف منطقه ای و جهانی از جمله موضوع کره شمالی با مقام های ارشد چینی گفت و گو خواهد کرد.
براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، پیش از سفر کری به پکن، تونی بلینکن معاون وزیر خارجه هفته آینده سفری به پکن خواهد داشت تا درباره موضوعات مختلف از جمله کره شمالی با مقام های چینی بحث و گفت و گو کند.
به دنبال چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی در ششم ژانویه جاری، آمریکا با برقراری تماس با مقام های چینی خواستار مهار بیشتر این کشور کمونیستی با همکاری طرف چینی شد اما واکنش پکن به این درخواست واشنگتن چندان گرم نبود.
چین بزرگ ترین شریک تجاری کره شمالی است و پیونگ یانگ بیشتر نیازهای خود از جمله انرژی را از طریق چین تامین می کند اما کارشناسان بر این باورند که حزب کمونیست چین تمایل چندانی به اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی ندارد چرا که فروپاشی ناگهانی این کشور کمونیستی می تواند منافع و امنیت چین را نیز تهدید کند.
همکاری چین کلید اصلی اعمال فشار از طریق شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ است چرا که این کشور عضو دائم این شورا بوده و به همراه کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه از حق وتو برخوردارند.
تحلیلگران معتقدند شاید چین با اعمال تحریم هایی اندک علیه کره شمالی به دلیل ادامه فعالیت های هسته ای موافقت کند چرا که اعمال بیش از حد تحریم ها فروپاشی حکومت پیونگ یانگ و بی ثباتی در مرزهای چین با این کشور را موجب شده و به حضور دولتی طرفدار آمریکا در دروازه های این کشور منجر می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.