با دستور اوباما، هواپیماهای بوئینگ به سمت بازار ایران پرواز کردند

در روزی که از آن به عنوان نقطه آغاز اجرای برجام یاد می‌شود اوباما رییس جمهوری آمریکا در مجوزی رسمی ابهامی را حل کرد که در طول هفته‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مباحث در صنعت هوایی ایران بوده است. ابهامی که می‌توانست راه ورود یکی از بزرگ‌ترین غول‌های هواپیماسازی جهان به ایران را سد کند.

با نهایی شدن توافق هسته‌ای که اصلی‌ترین اثر آن لغو محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه اقتصاد ایران است، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور خود را آماده کردند تا از این فضا حداکثر استفاده را ببرند.
در این بین قطعا صنعت هوایی ایران با توجه به محدودیت‌های طولانی‌ مدتی که در طول دهه‌های گذشته متحمل شده یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که امید بسته جایگاه خود را در فضای پس از تحریم ارتقاء بخشد.
ساخت و تجهیز فرودگاه‌های نوین در سطح کلاس جهانی در ایران، برنامه‌ریزی برای خرید ۴۰۰ هواپیمای مسافرتی جدید در طول سال‌های آینده و البته برپایی مقدمات لازم برای وارد کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزرگ به کشور تنها بخشی از برنامه‌های ایران در ایام پس از تحریم را می‌سازد.
در این چارچوب مذاکره مستقیم با غول‌های هواپیمایی ایران که می‌تواند بار دیگر میانگین سن ناوگان کشور را کاهش داده و ارزش آن را افزایش دهد جزو اصلی‌ترین برنامه‌های کشور بوده که البته با توجه به محدودیت‌های موجود بر سر انجام تجارت مستقیم با آمریکا تمرکز اصلی آن بر روی بازاریابان شرکت ایرباس قرار گرفته است.
مذاکرات ایران با فرانسوی‌ها برای خرید ایرباس از هفته‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای و با سفر آخوندی به فرانسه کلید خورد و پس از آن نیز در جریان حضور فابیوس در ایران ادامه پیدا کرد، تا جایی که ایرباس چند روز قبل رسما اعلام کرد آماده ورود با تمام قدرت به بازار ایران پس از تحریم هست.
در این میان محدودیت‌های موجود بر سر تجارت مستقیم به آمریکا جای خالی بویینگ به عنوان دیگر غول هواپیماسازی جهان در این مذاکرات را به وضوح نشان داد تا هرچند در طول هفته‌های مختلف صحبت از مذاکراتی با این هواپیماساز آمریکایی مطرح شود، اما با توجه به محدودیت‌های موجود عملا ایرباس فضای رقابت با بویینگ را بگیرد.
این مشکل اما با دستور ساعات گذشته باراک اوباما مبنی بر صدور مجوز فروش هواپیمای مسافرتی به ایران رسما برطرف شد. با دستور اعمال شده از سوی وی از این پس شرکت‌های آمریکایی و به طور خاص بویینگ بتواند به شکل عادی نسبت به فروش هواپیمای مسافرتی به ایران اقدام کرده و به این ترتیب توپ در زمین ایرلاین‌های ایرانی خواهد بود تا بتواند با استفاده از این فضا انتخاب‌های خود را در بازار جهانی متنوع کند. هرچند با توجه به محدودیت منابع مالی این شرکت‌ها هنوز مشخص نیست آیا امکان خرید هواپیماهای نوساز وجود خواهد داشت یا دولت خود باید به این عرصه ورود کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.