افغانستان خواهان کمک های رسانه ای ایران شد

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به اینکه زمینه های همکاری فرهنگی میان ایران و افغانستان زیاد است خواهان کمک های رسانه ای ایران در زمینه های مختلف شد.

«سیده مژگان مصطفوی» همچنین خواهان تبادل اخبار و اطلاعات میان رسانه های ایران و افغانستان و برگزاری هفته فرهنگی مشترک میان تهران و کابل شد.
وی افزود که وزیران فرهنگ افغانستان و ایران برای امضای یک تفاهم نامه همکاری برای تبادل اطلاعات و اخبار به توافق رسیدند، اما مراحل اجرایی این توافق هنوز انجام نشده است.
وی گفت که تهران می تواند بخشی از بورسیه های تحصیلی به افغانستان را برای گذراندن دوره های آموزشی روزنامه نگاران و عکاسان افغان در اختیار وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان قرار دهد و تفاهم نامه مورد توافق وزیران فرهنگ دو کشور از طرف خبرگزاری های دولتی دو کشور به امضاء برسد.
معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان گفت: این معاونت پیشنهاد کرده است که دفتر خبرگزاری دولتی باختر افغانستان در پنج کشور همسایه گشایش یابد و در صورت موافقت با این پیشنهاد، از ایران می خواهیم که محلی مناسب برای گشایش این دفتر در تهران در اختیار قرار دهد.
افغانستان با کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، همسایه است.
مصطفوی افزود که خبرگزاری دولتی باختر از نظر تجهیزات و نیروی انسانی حرفه ای در وضعیت ایده ال قرار ندارد و ایران می تواند در ارتقای ظرفیت آموزشی، تجهیزات، آموزش دستگاه های پیشرفته چاپ، نشر و آرشیو بیش از یک قرن عکس های خبری که در اختیار این خبرگزاری قرار دارد، به افغانستان کمک کند.
انتشار روزنامه و مجله در افغانستان نیازمند مجوز نیست و هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند اقدام به انتشار آن کند، اما بر اساس قانون رسانه ها، موظف است در مدت دو هفته پس از انتشار آن، اطلاعاتی موسوم به «اعلام نامه» را در اختیار وزارت فرهنگ و اطلاعات قرار دهد و سپس این وزارتخانه نظر خود را در باره ادامه کار آن رسانه اعلام می کند.
کمیسیون رسانه های همگانی که بر اساس ماده ۴۳ قانون رسانه های افغانستان تشکیل شده است، کار نظارت بر مطبوعات افغانستان را برعهده دارد و اعمال قوانین سخت گیرانه برای محدود ساختن مطبوعات کمتر مشاهده می شود و بسیاری از مطبوعات انتقادهای تند خود را متوجه مقام های بلندپایه کشور می کنند.
معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در گفت و گوی خود با ایرنا تصریح کرد که کمیسیون هفت نفره ای که اعضای آن را خبرگان تشکیل می دهند و به تازگی کار خود را آغاز کرده است، درصدد محدود کردن رسانه ها نخواهد بود و کوشش می کند تا به جریان آزاد اطلاعات صدمه ای وارد نشود.
اعضای این کمیسیون را شورای عالی رسانه های افغانستان انتخاب می کند.
افغانستان دارای پنج روزنامه دولتی به نام های «اصلاح»، «انیس»، «هیواد»، «کابل تایمز» و «وطنداران» و مجله کودکان «انیس» و «افغان اعلانات» است که ویژه آگهی های دولتی است.
تیراژ روزنامه های دولتی افغانستان از ۳ هزار نسخه فراتر نمی رود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.