تحلیلگر اقتصادی لبنانی:با رفع تحریم ها،ایران به قبله سرمایه گذاران تبدیل می شود

حسن مقلد کارشناس لبنانی و تحلیلگر اقتصادی و مالی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بعداز رفع تحریم ها به قبله سرمایه گذاران از چین و روسیه تا کشورهای غربی تبدیل می شود و سرمایه گذاری ها تاثیری مثبت بر شکوفائی اقتصادی آن و تبادل تجاری و همکاری اقتصادی با پیرامون آن می گذارد.

حسن مقلد خاطرنشان کرد: با اجرای برجام و آزادسازی بیش از 30 میلیاردلار از اموال بلوکه شده ایران در بانک های غربی، صفحه جدید مالی و اقتصادی نه فقط در جمهوری اسلامی ایران که درهمه منطقه می گشاید.
قرار است امروز (شنبه) وین پایتخت اتریش عرصه یک رویداد تاریخی و بسیار مهم جهانی باشد و آن ارائه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ایران ومتعاقب آن اعلام آغاز اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه تحمیلی علیه ایران است.
درهمین چارچوب محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین به سر می برند.
سردبیر مجله لبنانی« کار واقتصاد» گفت:ایران با وجود محاصره وتحریم های تحمیلی موفق شد اقتصادی متمایز در منطقه رقم بزند و صنایع بزرگ ، واقعی و جدی ایجاد کند و از کشاورزی پیشرفته برخوردار باشد و اکنون با اجرای توافق هسته ای، نخستین فرصت واقعی برای تعامل بدون قید و شرط اقتصاد ایران با اقتصاد های منطقه و جهان فراهم می شود.
وی افزود:هنگامی که از ایران خارج از محاصره و تحریم سخن می گوییم یعنی از کشوری دارای مزایای واقعی با زیر ساخت های اقتصادی و حجم گسترده ای از پیشرفت های فنی و فناوری در میان منطقه سخن می گوییم که در آن فقط ترکیه مستثنی است و حتی ترکیه هم یک بازار مصرفی است تا این که یک کشور تمام عیار دارای زیرساخت های اقتصادی باشد.
حسن مقلد تصریح کرد:ایران کشوری با خودکفائی بالای نیروی انسانی و همزمان دارای مزایای طبیعی قابل استفاده و بهره برداری است و در قلب منطقه ای قرار دارد که امروز از جنگ ها ، بحران های اقتصادی و مصرف زدگی رنج می برد.
این کارشناس لبنانی اظهارداشت: منطقه ای که کشورهای آن مواد خام خود را برای کسب منابع مالی و خرید کالا و خدمات به خارج می فروشند، بعداز رفع تحریم ها جمهوری اسلامی ایران که دارای اقتصادی قوی است، می تواند با محیط خود به شکلی متفاوت تعامل کند و با تقویت بنیه اقتصادی، حضور قدرتمند و با اقتدار سیاسی و نظامی خود را در منطقه تقویت کند. 
سردبیر مجله لبنانی« کار واقتصاد» گفت: ایران دارای روابطی ممتاز با عراق، سوریه و تا حدودی لبنان و همچینن یمن و عمان است و همه این کشورها دارای قدرت تعامل و همکاری اقتصادی و مبادلات تجاری در سطح بالائی با آن هستند.
حسن مقلد افزود:همزمان در منطقه برخی کشورها از جمله پادشاهی سعودی از کسری بودجه بالای یکصد میلیارد دلار رنج می برد و چهار صندوق اصلی حاکمیتی آن خشک و خالی شده است.
وی تاکید کرد:در سایه این کمبودها و بحران های موجود اقتصادی در منطقه، کشوری مانند ایران به 30 میلیارد دلار که معادل یک سال کامل درآمدهای نفتی است، دست پیدا می کند و این تنها راس کوه یخی منابع ایران است که آشکار می شود.
این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد:ایران باید بعداز اجرای توافق هسته ای با گروه 1+5، به 120 میلیارد دلار دست یابد و این به جز ارقام باقی مانده از منابع و پول های بلوکه شده آن است.
این کارشناس لبنانی تصریح کرد:ایران بعداز رفع تحریم ها به قبله سرمایه گذاران از چین و روسیه تا کشورهای غربی تبدیل می شود و سرمایه گذاری ها تاثیری مثبت بر شکوفائی اقتصادی آن و تبادل تجاری و همکاری اقتصادی با پیرامون آن می گذارد.
حسن مقلد گفت:ما از گشوده شدن صفحه جدید اقتصادی و مالی در منطقه سخن می گوییم که پیش از آن شاهد نبوده است زیرا ستون های اقتصادی ایران بر نفت استوار نیست و یک کشور صرفا مصرفی نمی باشد.
وی با اشاره به تجربه های کشورها و ترس سرازیر شدن منابع مالی و پول های هنگفت ، تاکید کرد که درست است اجرای توافق هسته ای و آزادشدن پول های ایران می تواند این ترس را ایجاد کند اما ایران کشوری است که تحت محاصره و زیر فشار تحریم ها دوام آورده و براین اساس اجازه نمی دهد سررشته امور از دستش خارج شود و منابع مالی وارده را کنترل خواهد کرد.
سردبیر مجله لبنانی« کار واقتصاد» افزود: به زیر ساخت های ایران صدمه ای وارد نخواهد شد بلکه برعکس به تقویت بنیه اقتصاد کنونی و توسعه آن با بکارگیری منابع مالی وارده در طرح ها و برنامه های اساسی و مرکزی منجر می شود.
حسن مقلد اظهارداشت: امروز ایران تنها نیست و دارای مجوعه ای از روابط اقتصادی از جمله کشورهای عضو سازمان شانگ های و کشورهای بریکس است و از سوی دیگر شاهد شتاب و هجمه غربی ها برای سرمایه گذاری در آن هستیم.
وی به حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه و خط اعتباری پنج میلیارد دلاری مسکو برای تهران که به تازگی اعلام شد وهمچنین حجم ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری های چین در حوزه نفت و گاز ایران اشاره و خاطرنشان کرد که ایران امروز قطعه ای از اقتصاد جدید جهان است و بزودی به تقریبا نیمی از جهان تبدیل می شود.
این کارشناس لبنانی تصریح کرد: به طورقطع پیامدهای مثبت مالی و اقتصادی اجرای برجام و رفع تحریم ها بر داخل ایران به ویژه در سطوح اجتماعی تاثیر بسیار ملموسی را می گذارد. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.