معاون وزیر نیرو: نمی‌توان حل بحران آب را تنها از یک دستگاه انتظار داشت

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در حال حاضر میانگین بارش کشور حدود یک سوم بارش دنیاست و این در حالی است که حدود ۷۵ درصد از مصرف آن در یک اقلیم خشک و نیمه خشک صورت می‌گیرد.

رحیم میدانی در نشست اعضای کمیسیون رسیدگی به آبهای زیرزمینی که با حضور قضات دیوان عدالت اداری برگزار شد با بیان اینکه وزارت نیرو نگران وضعیت آب کشور است اظهار کرد: در حال حاضر کشور برای رسیدن به توسعه نیازمند تامین آب مطمئن، با کیفیت و مطلوب است.

وی با بیان اینکه توزیع آب در کشور به صورت همگون صورت نمی گیرد گفت: در حال حاضر مناطقی در ایران وجود دارد که میزان بارندگی در آن حدود ۶۰ میلی متر و مناطقی نیز وجود دارد که میزان بارندگی در آن حدود ۱۰۰۰ میلی متر است و این در حالی است که اکثر جمعیت ایران در مناطق کم آب فلات مرکزی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی در حال حاضر راهی جز مدیریت منابع آبی نداریم. و با توجه به اقداماتی که بعد از انقلاب صورت گرفته در حال حاضر با یک بحران آب در کشور مواجه شده‌ایم و در حال حاضر نیز باید با پیدا کردن نقاط ضعف که باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است و آسیب شناسی در این زمینه بتوانیم مشکلات فعلی را برطرف نماییم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه تمام بخش‌ها در به وجود آمدن بحران آب سهیم بوده‌اند اظهار کرد: نمی توان حل بحران آب را تنها از یک دستگاه مانند وزارت نیرو انتظار داشت و باید گفت که اگر قوانین و مقررات فعلی ما در دست یک کشور مانند ژاپن بود قطعا می توانستیم کشور را به بهترین نحو اداره کنیم.

میدانی ادامه داد:‌ نمی توان منکر این موضوع شد که برخی از قوانین ما مشکلاتی را دارند و در این زمینه نیاز به ایجاد اصلاحاتی است که باید به این موضوع نیز توجه شود.

به گفته وی یکی از اصول مدیریت منابع آب مشارکت فراگیر در تمام سطوح است به طوری که تمامی سازمان‌ها باید در حل بحران آب فعالیت داشته باشند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل بحران آب گفت: با توجه به بودجه سال ۹۴ و ۹۵ می توان به این مساله اذعان داشت که نگاه وزارت نیرو برای فراهم یک مدیریت کارآمد بوده است تا بتواند این موضوع را سر و سامان دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت منابع آب زیرزمینی برای کشاورزی نیز مناسب نیست اظهار کرد: در حال حاضر با یک بحران جدی در آب روبرو هستیم که باید برای این مساله اقدامات اساسی صورت بگیرد و امیدواریم با همکاری و حمایت دیوان عدالت اداری بتوانیم مشکلات را برطرف و در یک مسیر پایدار گام برداریم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.