عادل الجبیر از حضور نظامیان انگلیس و آمریکا در مرکز فرماندهی حملات ضد یمن پرده برداشت

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی اذعان کرد: مقامات نظامی انگلیس و آمریکا در مرکز فرماندهی و کنترل حملات سعودی ضد یمن حضور دارند و اگرچه در انتخاب اهداف هیچ نقشی ندارند، اما به فهرست اهداف دسترسی دارند.

ه نقل از روزنامه گاردین، گروه های حقوق بشر ، پارلمان اروپا و سازمان ملل متحد همگی درخصوص حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی سعودی در یمن به منظور حمایت از دولت به رسمیت شناخته شده این کشور در سطح بین المللی ، ابراز نگرانی کرده اند.
بنا بر آمار سازمان ملل متحد از زمان آغاز جنگ داخلی تمام عیار در یمن یعنی از ماه مارس سال گذشته تاکنون حدود سه هزار غیر نظامی کشته شده اند. براثر جنگ داخلی در یمن همچنین یک میلیون نفر نیز آواره شده اند و این کشور هم اکنون در معرض خطر جدی قحطی قرار دارد.
به دولت انگلیس اخطار داده شده است که با  دادن مجوز برای صادرات تجهیزات نظامی و موشکهای ساخت خود به عربستان سعودی که ممکن است از آنها برای کشتن غیر نظامیان استفاده شده باشد ، حقوق بین الملل را نقض می کند.
وزارت دفاع انگلیس تایید کرد نیروهای انگلیس در اتاق عملیات به منظور ماموریت آموزشی و مستشاری حضور دارند تا استفاده از روش هایی را توصیه کند که در آنها حقوق بین المللی بشردوستانه نقض نمی شود. نیروهای انگلیس همچنین نقش عملیاتی ندارند.
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت نیروهای نظامی انگلیس به طور مستقیم در عملیات ائتلاف تحت فرماندهی سعودی مشارکت ندارند.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت کشورش هیچ چیزی برای خارج کردن ندارد. گروهی از مقامات خارجی در مرکز فرماندهی و کنترل یمن گمارده شده اند.
عادل الجبیر پس از نشست با وزیران انگلیسی و همچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در لندن پایتخت انگلیس تصریح کرد ما در مرکز فرماندهی و کنترل خودمان مقاماتی از انگلیس ، آمریکا و دیگر کشورها داریم. آنها از فهرست اهداف مطلع هستند.
وی افزود افسران نظامی خارجی در انتخاب اهداف هیچ نقشی ندارند، ما خودمان اهداف را انتخاب می کنیم. ما معتقدیم همه چیز باید شفاف باشد. ما نمی خواهیم مردم بگویند « شما چه کار می کنید؟» ما هیچ چیزی برای مخفی کردن نداریم.
الجبیر گفت عربستان سعودی برای هدف گیری دقیق از بمب های هوشمند استفاده می کند. اینکه گفته می شود ما کورکورانه غیر نظامیان را بمباران می کنیم حقیقت ندارد و منصفانه نیست.
سازمان عفو بین الملل درخصوص استفاده ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان سعودی از یک الگوی وحشتناک بدون توجه به جان غیر نظامیان هشدار داده  و سازمان ملل متحد نیز نگرانی هایی مشابه را مطرح کرده است. سال گذشته ، در حملات ائتلاف تحت فرماندهی سعودی چند مدرسه ، یک بیمارستان و یک مرکز درمانی متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز هدف قرار گرفت. همچنین گفته می شود در حملات هوایی سعودی ها تاسیسات آب و برق یمن نیز هدف قرار گرفته است.
عادل الجبیر با اشاره به اظهارات اخیر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس گفت شرکای عربستان سعودی از دقت آنها برای محافظت از غیر نظامیان رضایت دارند.
هاموند این هفته در پارلمان انگلیس گفته بود افسران انگلیسی در حال همکاری با نظامیان سعودی هستند تا اطمینان یابند آنها حقوق بین المللی بشردوستانه را نقض نمی کنند.
وی افزود ما در عربستان سعودی حضور نظامی داریم و با سعودی ها همکاری می کنیم تا از نقض حقوق بین المللی بشردوستانه جلوگیری شود.
جنیفر گیبسون از اعضای یک موسسه خیریه مخالف کشتار غیر نظامیان گفت: بمباران سعودی ها در یمن باعث کشته شدن هزاران غیر نظامی  و همچنین باعث تخریب مراکز درمانی سازمان پزشکان بدون مرز و یک مدرسه نابینایان شده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.