سی ان ان نوشت: توافق هسته ای ایران؛ بعد از آن چه خواهد شد؟

سی ان ان در تفسیری پیرامون آینده این توافق بین ایران و گروه ۱+۵ تاکید کرد: برجام پایان برنامه هسته ای ایران نیست چرا که ایران همچنان قادر به تولید اورانیوم کم غنا خواهد بود و می تواند از آن در نیروگاه های تولید برق استفاده کند.

تارنمای این شبکه تلویزیونی آمریکایی در این تفسیر که با عنوان 'توافق هسته ای ایران: بعد از آن چه خواهد شد؟' در واکنش به اعلام آغاز رسمی اجرای برجام نوشته شده است، پس از ذکر این نکته، مجددا تاکید کرد: ایران توان هسته ای خود را از دست نداده است.
ایران و گروه ۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) دیشب (شنبه شب) پس از چندین دوره مذاکرات فشرده و چندجانبه به 'روز اجرای' برجام یا Implentation Day رسیدند؛ خبری که امروز یکشنبه، در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد و مانند همیشه رسانه های آمریکایی در این خصوص پیشرو هستند.
تارنمای سی ان ان همچنین با ذکر خلاصه ای از محتوای برجام، روز اجرای آن را نقطه عطف مهمی دانسته مهمترین تعهدات ایران و آمریکا را در این توافق توضیح داد.
این شبکه خبری درباره دستاوردهای برجام برای ایران نوشت: 'آمریکا و اتحادیه اروپا برخی از تحریم های اقتصادی را لغو خواهند کرد و میزان تحریم هایی که اروپایی ها لغو می کنند، به مراتب بیش از تحریم های آمریکایی هاست. اتحادیه اروپا تحریم های بانکی خود علیه ایران را لغو می کند. 
' بدین ترتیب ایران قادر خواهد شد از نظام بانکی الکترونیک (سوییفت) استفاده کند که این امر برای شرکت در نظام مالی جهانی ضروری است. اوباما نیز با دستورات شخص خود برخی از تحریم های تجاری و مالی آمریکا علیه ایران را تعلیق خواهد کرد.'
ایران و کشورهای گروه ۱+۵ طی ۱۸ ماه اخیر مذاکرات فشرده و چندجانبه ای را انجام دادند تا به مناقشه ای که آمریکا و متحدانش بالغ بر دو دهه بر سر برنامه هسته ای ایران به راه انداخته بود، پایان دهد؛ برنامه ای که به اعتراف گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی گزارش نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سندی دال بر تخطی آن از اهداف صلح آمیز یافت نشده است. 
غرب بیش از یک دهه بود که تحریم های اقتصادی بسیار سنگین و چندجانبه ای را به بهانه برنامه هسته ای علیه ایران اعمال کرده بود که مذاکرات اخیر علاوه بر نشان دادن توان دیپلماتیک ایران در تعامل با قدرت های بزرگ، به تحریم های نفتی، پولی و مالی علیه تهران پایان داد. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه مشترکی لغو تحریم ها و آغاز رسمی برجام را اعلام کردند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.