روحانی در نشست خبری: امروز روشن شد که سیاست برد ـ برد صحیح است

رئیس جمهور گفت: امروز به آن‌ها که فکر می‌کردند باید کلاه سر دیگران بگذاریم وگرنه کلاه سرمان می‌گذارند، فهماند که می‌توان کاری کرد که به نفع جهان باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری عصر امروز با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است، اظهار کرد: بعد از ۱۲ سال ایستادگی، مقاومت، صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ در این راه یعنی شهدای هسته‌ای و تلاش بی‌وقفه دانشمندان هسته‌ای و دیپلمات‌ها، سیاستمداران، حقوقدانان و مسئولین اقتصادی کشور این روز تاریخی بدست آمد.
وی افزود: امروز به نقطه عطفی دست یافتیم و به جای اینکه برنامه هسته‌ای بهانه‌ای برای بدخواهان برای تحریم فشار و فاصله باشد، از امروز برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه‌ای برای روابط علمی، فناوری و تجاری نیز خواهد بود.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی، جمهوری اسلامی تحت فشارهای شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی باشد، امروز در برابر قطعنامه‌ای است که این قطعنامه، برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.
روحانی تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی به عنوان تهدید صلح جهانی و منطقه‌ای نیست، بلکه برنامه هسته‌ای ایران برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور، ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.
وی ادامه داد: از امروز تجار و کارآفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی، فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر انجام دهند. از امروز بانک‌های کشور با بانک‌های جهان برای مسائل مالی و پولی، خدمات لازم را اخذ می‌کنند و خدماتی را به مردم می‌دهند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور برداشته می‌شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد، در چارچوب مصالح ملی و برنامه مصوب کشور، نفت، میعانات گازی و پتروشیمی صادر خواهد شد.
روحانی اضافه کرد: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه دهند، قرار خواهد داشت؛ یعنی امروز ایمنی هوایی ما برای مردم بیشتر خواهد شد. از امروز پول‌هایی که برای ملت بود و در بانک‌های خارجی قرار داشت و قفل نابجای تحریم بر آن زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت‌های اقتصادی قرار خواهد داشت.
وی گفت: امروز، روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. مردم ایران ثابت کردند که تعامل سازنده با جهان درست است؛ یعنی ما می‌توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و به نفع ملت خود و نه به ضرر دیگران اقدام کنیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرتی به نام دیپلماسی است که این دیپلماسی را خیلی‌ها را در داخل منطقه و جهان باور نمی‌کردند؛ یعنی فکر نمی‌کردند که سیاستمداران و دیپلمات‌های ما بتوانند با دیپلمات‌های قدرت‌های بزرگ جهانی پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق ملت دفاع کنند.
روحانی گفت: از امروز روشن شد که سیاست برد ـ برد صحیح است. آنها که فکر می‌کردند که یا باید کلاه سر دیگران بگذاریم وگرنه کلاه سرمان می‌گذارند، فهماند که می‌توان کاری کرد که به نفع جهان باشد. موفقیت ما در دیپلماسی در سایه ایستادگی، وحدت و پیوند قوا و حمایت‌های همه ارکان کشور حاصل شد. اگر وحدت ملی نبود و اگر مردم در برابر فشار دیگران عقب‌نشینی کرده بودند، امروز شیرینی پیروزی را نمی‌چشیدیم و خود را در این نقطه احساس نمی‌کردیم.
وی تصریح کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر ملت قرار نداشت و اگر چارچوب‌هایی که رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات لازمی را که دادند و حمایت‌هایی که از مذاکره و مذاکره‌کنندگان کردند، نبود؛ امروز به موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما موفقیت را در سایه دیپلمات‌های باتجربه و ماهر بدست آوردیم و اگر هنر دیپلماسی نبود، در این نقطه قرار نداشتیم. ما بهترین دیپلمات‌های خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را به ارمغان آوردند. همانند آن زمانی که توانستند توافق ژنو را بدست بیاورند و سپس استمرار آن را تا ماه‌های بعد ادامه دادند و آنگاه که توانستند در لوزان چارچوب‌های توافق وین را ترسیم کنند.
وی گفت: بالاخره روز ۲۶ دی ماه همان روزی که در سال ۵۷ که تحمیل از سر ملت برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور رفت، در همین روز تحریم‌ها برداشته شد و ما امروز در فضایی هستیم که می‌توانیم به دنبال تعامل اقتصادی و سیاسی به نفع منافع ملی خود باشیم.
روحانی ادامه داد: در تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این امر نشان داد که آنهایی که می گفتند باور نکنید اشتباه می کردند. ما به موفقیت ملت خود باور داریم.
وی تاکید کرد: امروز نه تنها تحریم بانک‌ها برداشته شد حتی بانک سپه نیز امروز از تحریم خارج شد.
رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.
روحانی امروز را آغاز فصل جدیدی در روابط ما با منطقه و جهان خواند و افزود: امروز صبح در مجلس گفتم ما در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال‌های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه‌ای هستیم که چرخ اقتصاد کشور را به سرعت مطلوبمان بچرخانیم.
وی گفت: ما نیازمند استفاده از فناوری‌های پیشرفته توسعه صادرات غیر نفتی هستیم. ما باید کشورهای هدف را برای صادرات محصولاتمان شناسایی و تسخیر کنیم. در این راه برجام موانع را از پیش پای ما برداشت.
رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه می‌تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش برای تولید و اشتغال جوانان است.
روحانی اظهار داشت: خوشحالم که امروز بودجه ۹۵ و برنامه ششم را تقدیم مجلس کردم و انشاءالله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنیم و آثار آن را در زندگی سیاسی و اقتصادی خود ببینیم.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.