وزارت خزانه داری آمریکا راهنمای لغو تحریم های هسته ای علیه ایران را منتشر کرد

پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرایی شدن برجام، وزارت خزانه داری آمریکا سند راهنمای لغو تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را منتشر کرد.

شنبه شب همزمان با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد. 
به گزارش سایت وزارت خزانه داری آمریکا،آمریکا نیز به همراه سازمان ملل و اتحادیه اروپا پس از چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژوئیه (تیر) به تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران مرتبط با برنامه هسته ای پایان داد. 
در همین راستا وزارت خزانه داری آمریکا در یک سند راهنمای ۴۲ صفحه ای جزئیات نحوه لغو تحریم های ثانویه ایران اشاره کرد.
در گزارش وزارت خزانه داری ابتدا به سابقه حصول برجام در توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ اشاره شده است. 
در این گزارش عنوان شد: در در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ ایران و اعضای ۱+۵ به توافق رسیدند و برجام را تصویب کردند تا تضمین کنند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. به دنبال آن در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را در اجرای تعهداتش تحت برجام تایید کرد، واشنگتن تحریم های مربوط به امور هسته ای را لغو کرد.در همین راستا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا سایت خود را به روز کرد تا مخاطبانش را در جریان گام های لازمی که امریکا برای پایبندی به برجام برداشته ، قرار دهد.
وزارت خزانه داری در این سند راهنما نوشت : دولت آمریکا همچنین تحریم های ثانویه مربوط به برنامه هسته ای ایران را لغو کرده است. دولت آمریکا تحریم های مربوط به امور مالی، بانکداری، انرژی، پتروشیمی، کشتیرانی، کشتی سازی، بخش بیمه، تجارت سنگ های قیمتی از جمله طلا را که براساس مفاد برجام بوده، لغو کرده است. همچنین در این گزارش به آزادسازی صادرات هواپیماهای مسافربری و تجهیزات آنها به ایران و همچنین فراهم کردن زمینه صادرات کالاهای ایرانی از جمله خاویر و فرش ایرانی به آمریکا اشاره شده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.