۱۵ مقام اتحادیه اروپا و هیاتی تجاری در راه ایران؛ بررسی روند همکاری در حوزه انرژی

کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور آب و هوا و انرژی، امروز (یکشنبه) اعلام کرد که هیاتی از کمیسیون اروپا «نخستین ماموریت ارزیابی فنی» خود را در ماه فوریه (بهمن ماه) به ایران خواهد داشت تا شرایط روابط امور انرژی را با تهران به دنبال لغو تحریم ها بررسی کند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، شنبه شب (۲۶ دی /۱۶ ژانویه) به دنبال تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا تحریم هایشان را علیه ایران لغو کردند که بدین ترتیب درها برای همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی باز می شود.
«میگل آریاس کانته» کمیسیونر اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: نخستین ماموریت ارزیابی فنی کمیسیون اروپا در حوزه انرژی به ایران در آغاز ماه فوریه انجام می شود.
یک مقام دیگر اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت که حدود ۱۵ مقام اتحادیه اروپا ابتدا سفر فنی چهار روزه خواهند داشت و پس از آن یک کارمند ارشد از کمیسیون اروپا احتمالا به همراه یک هیات تجاری به ایران سفر خواهند کرد. 
آریاس کانته در ادامه گفت که از جمله حوزه های مورد نظر برای همکاری با ایران، می توان به تمامی حوزه های امور انرژی از جمله هسته ای، نفت، گاز، انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد.
وی به اقدامات اتحادیه اروپا برای جایگزین کردن گاز کشوری دیگر به جای گاز روسیه برای جنوب اروپا اشاره کرد.
دیوار تحریم های ضدایرانی سرانجام پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرایی شدن برجام، شنبه شب فرو ریخت و به اعتراف بسیاری از مقامات ارشد کشورها و رسانه ها، جامعه جهانی با پذیرش حقوق ملت و دیپلماسی ایران، توافق تهران و گروه ۱+۵ را به عنوان یک دستاورد تاریخی ثبت کرد.
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
اتحادیه اروپا پس از چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژوئیه (تیر) به تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران پایان داد.
تصمیم لغو تحریم ها با انتشار در نشریه رسمی اتحادیه اروپا در کمتر از یک ساعت پس از تصویب رسمی آن توسط ۲۸ عضو این اتحادیه، اجرایی می شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.