وضعیت آنفلوآنزا همچنان سفید است/ برای آلودگی هوا تمهید شود

وزیر بهداشت درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور گفت: وضعیت سفید است و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه ملاقات با وزیر بهداشت ارمنستان حضور در جمع خبرنگاران، گفت: ما با همه همسایگان از جمله ارمنستان از گذشته‌های دور روابط داد و ستد داشته‌ایم. در حوزه دارو نیز کارخانه‌هایی که در ایران وجود دارند می‌توانند از بازار ارمنستان که بازار اوراسیا را در اختیار دارد، بهره گیرند. همچنین شرکت‌های ارمنستان نیز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.
وی با اشاره به یکی از بندهای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت ایران و ارمنستان مبنی بر کنترل بیماری‌های واگیر گفت: نظام درمانی دو کشور تجربیات خوبی در این حوزه دارد و می‌توانند تبادل تجربه داشته باشند. هم ایران و هم ارمنستان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر تجربیات خوب و قابل استفاده‌ای دارند.
وزیر بهداشت افزود: ارمنستان درباره بیماری‌های غیرواگیر نیز اقدامات خوبی انجام داده و سیستم پیشگیری آنها می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد که امیدواریم محقق شود.
وزیر بهداشت همچنین گفت: ما اولویت‌مان در برنامه‌های مشترک با کشورهای دیگر، همسایگان‌مان هستند که ارمنستان نیز جزو این کشورهاست. بنابراین در قالب تفاهم‌نامه‌ای که صورت گرفت، انتظار می‌رود صادرات و ورادات در هر دو کشور به صورت متقابل افزایش یابد. همچنین بتوانیم در زمینه درمان کمک‌های ویژه‌ای را که کشور ارمنستان از سایر کشورها دریافت می‌کند، از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک به آنها ارائه دهیم و آنها در زمینه ساخت بیمارستان در ایران سرمایه‌گذاری کنند و متقابلا سرمایه‌گذاران ایرانی در ایروان حضور یابند و بیمارستان یا پلی‌کلینیک ایجاد کنند و بتوانند از دانش و مهارت پزشکان ایرانی استفاده کنند. بنابراین در زمینه آموزشی، پژوهشی، پیشگیری و درمان با ارمنستان تفاهم کردیم.
هاشمی افزود: ملاقات بعدی با وزیر بهداشت ارمنستان اواخر اسفندماه در ایروان است و امیدوارم تنها به تفاهم‌نامه بسنده نشود و اقدامات عملی آغاز شود. از جمله خواسته‌های دوستان ارمنستانی ایجاد تسهیلاتی برای توریسم درمانی بود که امیدوارم شرکت‌های خصوصی موجود در این حوزه فعال‌تر شوند. هم برای سرمایه‌گذاری در ایروان و هم در ایران برای جذب توریسم سلامت دولت مجوزهای لازم را در این زمینه برای بخش خصوصی فراهم کرده و وزارت خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعت و… نیز تسهیلات لازم را فراهم کرده‌اند تا بخش خصوصی ما فعال‌تر شود.
وی یکی از دلایل فعال نبودن بخش خصوصی در کشور را عدم سنخیت میان عرضه و تقاضا در این حوزه دانست و گفت: هم در بخش دارویی و هم در حوزه درمان ما به بازار داخل توجه داریم، اما این اشتباه است. اگر فراتر از مرزها فکر و اقدام کنیم، کیفیت خدمات‌مان برای ایرانیان ارتقا می‌یابد و ارزآوری ما تعریف جدیدی پیدا می‌کند و چیزی است که به آن اقتصاد مقاومتی می‌دهیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بعضی از همسایگان ما طی 20 سال گذشته درآمد چشمگیری از توریسم سلامت داشته‌اند، گفت: با توجه به دانش و مهارتی که در این حوزه است، باید بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری تشویق شود. البته درباره تعرفه‌ها برای افرادی که از خارج از کشور می‌آیند، باید همراهی بیشتری با بخش خصوصی انجام شود و در هزینه‌ها اینقدر سرکوب نشود و دولت در همه حوزه‌ها اینقدر دخالت نکند.
درخواست وزیر بهداشت از رسانه‌ها
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور گفت: درباره آنفلوآنزا موضوع جدیدی وجود ندارد و وضعیت سفید است. بنابراین جای نگرانی نیست، اما از همه رسانه‌ها خواهش می‌کنم ضمن اطلاع‌رسانی در این فصل درباره همه بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوآنزا به نحوی عمل کنند که مردم مضطرب نشوند. در حال حاضر همه چیز درباره آنفلوآنزا در سراسر کشور تحت کنترل همکاران بهداشتی ماست و مردم هم بهتر از گذشته نکات شخصی را رعایت می‌کنند، بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
امیدوارم تمهیداتی برای آلودگی هوا پیش‌بینی شود
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت آلودگی هوا در پایتخت گفت: متاسفانه مردم به آلودگی هوا عادت کرده‌اند اما امیدوارم به طور کل تمهیداتی پیش‌بینی شود که زمینه آلودگی‌های هوا کاهش یابد. متاسفانه سال‌های گذشته نیز در این فصل شاهد آلودگی هوا بوده‌ایم و اکنون نیز وجود دارد و نکته‌ای نیست که بخواهیم جامعه را حساس کنیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.