در مقایسه با دولت دهم/ هزینه‌های جاری دولت یازدهم ۲ برابر شد

با وجود اظهارات مطرح شده مبنی بر تلاش دولت یازدهم برای اداره کشور با نفت بشکه ای ۳۰ دلار و رکود شدید اقتصادی در کشور ، هزینه های جاری دولت کنونی به بیش از دو برابر دولت دهم افزایش یافته است.

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی ، میانگین ماهانه هزینه های جاری دولت در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۲ که منتهی به پایان کار دولت دهم بود، از شش هزار و ۴۸ میلیارد تومان فراتر نرفت اما میانگین ماهانه هزینه های جاری دولت یازدهم در نیمه اول سال ۹۴ از ۱۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان نیز گذشت که این رقم حاکی از یک افزایش صد و هفت درصدی است.   

کارشناسان اقتصادی معتقدند وقتی هزینه جاری دولت با شدت بیشتری نسبت به درآمدها افزایش پیدا کند، دولت برای رفع کسری بودجه ، چاره دیگری جز استقراض از بانک مرکزی یا مردم از طریق  فروش اوراق مشارکت یا گران کردن کالاها و خدمات دولتی ندارد.

با انتشار گزارشهای مربوط به افزایش هزینه های جاری دولت ، این سووال در اذهان عمومی بوجود آمده است که ادعای دولت مبنی بر کاهش تورم چگونه با افزایش دو برابری هزینه های جاری دولت ، قابل توجیه است؟

هزینه‌های جاری دولت در نیمه اول امسال به بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان رسید که حیرت کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است.

مطابق آمارهای بانک مرکزی، دولت فعلی اقتصاد کشور را به شدت پرهزینه‌تر از دولت قبل اداره می‌کند. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، دولت یازدهم در ۲۶ ماه نخست فعالیت خود در مجموع ۳۱۵ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری کرده است که به این ترتیب دولت یازدهم در عرض ۲ سال به اندازه ۴ سال دولت قبل خرج کرده است.

میانگین ماهانه هزینه‌های جاری دولت دهم ۶ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان بود که تقریبا نصف رقم دولت یازدهم است.

افزایش عجیب هزینه‌های جاری دولت در ۲ سال اخیر در حالی است که مسئولان دولت کنونی بارها از کسری بودجه و خزانه خالی و افت فاحش درآمد نفتی ابراز گلایه کرده‌اند.
انتشار جدیدترین آمارهای اقتصادی دولت ، افکار عمومی را در برابر این سووال قرار داده است که چه رابطه ای میان دو برابر شدن هزینه های جاری دولت یازدهم با ادعاهای مکرر مقامات رسمی مبنی بر کاهش نرخ تورم و همچنین رکود شدید اقتصادی کشور وجود دارد و این حجم عظیم از نقدینگی در کجا هزینه شده است؟

این در حالی است که یارانه های مردم افزایش نیافته و تعداد قابل توجهی از گیرندگان یارانه حذف شده ، مسکن مهر ، وام ازدواج و وامهای زودبازده نیز متوقف شده اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.