وزیر خارجه آلمان: اجرای برجام برای شرکت های آلمانی فرصت های اقتصادی ایجاد می کند

وزیر امور خارجه آلمان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی zdf کشورش افزود: ما طی دوازده سال مذاکره این درس را گرفتیم که هیچ وقت نباید به دلیل قطع شدن موقت مذاکرات مایوس شویم بلکه باید به طور مصمم مذاکرات را به سوی هدف سوق دهیم. اگر طرفین مصمم باشند مذاکرات دیپلماتیک می توانند زمینه ساز راه حل باشند.

اشتاین مایر همچنین گفت: مذاکرات ایران می تواند به عنوان الگو در مورد مساله سوریه استفاده و پیاده شود. در مسأله سوریه ما فاصله زیادی با راه حل داریم ولی در عین حال به نخستین قدم های کوچک را برداشته ایم.
وی بار دیگر با ابراز نگرانی از اختلاف نظر بین ایران وعربستان گفت: دو طرف خواهان هژمونی در جهان اسلام هستند. تشدید تنش ها بین ایران و عربستان سعودی می تواند باعث ازبین رفتن راه حلی برای سوریه شود و ما باید با دو طرف مذاکره کنیم. ما به این امر واقف هستیم که دو طرف یک شبه با هم دوست نخواهند شد اما باید تنش های موجود بین تهران و ریاض که هرکدام دلایل و استدلال های خود را دارند، کنترل کرده و از دو کشور بخواهیم که همچنان به طورسازنده برای یافتن راه حلی درباره سوریه فعال باشند.
به گزارش ایرنا، شنبه شب (۲۶ دی ماه ۹۴/۱۶ ژانویه ۲۰۱۶) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد. 
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد. 
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه ای مشترک روز ۲۶ دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.