معاون وزیر جهاد کشاورزی: توزیع و امحاء برنج آلوده صحت ندارد/مافیا عامل اصلی افزایش قیمت برنج داخلی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، شایعات منتشر شده مبنی بر توزیع و امحاء برنج آلوده توسط این شرکت را تکذیب و تاکید کرد: برنج های دولتی از کیفیت، سلامت و بهداشت لازم برخوردار است و با تاییدیه سازمان غذا و دارو وارد و توزیع می شود.

علی قنبری با تاکید بر اینکه شرکت بازرگانی دولتی و تامین کالاهای اساسی یک شرکت کاملا دولتی است، افزود: تاکنون برنج آلوده ای تامین و توزیع نشده است که اکنون به فکر امحاء آن باشیم؛ همه این شایعات دروغی بیش نیست.
وی با بیان اینکه به طور قطع برنج های وارداتی از کیفیت، سلامت و بهداشت لازم برخوردارند، افزود: در ابتدا و پیش از ورود هر نوع کالای اساسی به کشور، بازرسی های لازم توسط سازمان های ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو در مبادی و بنادر ورودی انجام و درصورت تاییدیه، وارد و توزیع می شود؛ درغیر این صورت کالایی در سطح کشور توزیع نمی شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون هر کالای اساسی که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران توزیع شده دارای تاریخ مصرف، سلامت و بهداشت لازم بوده است.
قنبری درباره تاثیر این شرکت بر قیمت گذاری برنج های داخلی و خارجی گفت: این شرکت مکلف به خرید و تامین بازار محصولات اساسی بخش کشاورزی است و نقشی در قیمت گذاری برنج داخلی ندارد اما در زمان تعیین نرخ خرید تضمینی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به عنوان کارشناس از این شرکت نیز نظرخواهی می شود. 
وی دلیل گرانی اخیر قیمت برنج داخلی را وجود مافیای برنج دانست و گفت: چندی پیش مافیای برنج برای افزایش قیمت برنج داخلی و کسانی که به طور خصوصی واردات انجام می دهند شایعاتی مبنی بر توزیع برنج آلوده و امحای آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران منتشر کردند، که همین تاثیر زیادی بر افزایش قیمت برنج داخلی در بازار مصرف داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، شایعات اخیر مافیای برنج داخلی و برخی سودجویان به بهره برداری های سیاسی و اقتصادی مربوط می شود.
قنبری تاکید کرد: درحالی که تامین و توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت هاست.
وی اظهارداشت: قیمت کالاهای این شرکت به طور قطع دولتی است و در زمینه تامین بازار کالاهای اساسی هیچ سودی را براساس فعالیتهایش دریافت نمی کند؛ بنابراین قیمت کالاهای اساسی این شرکت با یارانه دولتی به دست مصرف کنندگان می رسد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش شایعاتی مبنی بر توزیع برنج آلوده و اخیرا امحای آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران منتشر شد که همین باعث جولان دلالان برنج شده است. به گونه ای که در روزهای اخیر قیمت هرکیلوگرم برنج ایرانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار ریال در بازار عرضه می شود. در حالی که برنج خارجی با آزاد شدن دوباره ثبت سفارش ها با افت قیمت مواجه شده است.
سالانه بیش از سه میلیون تن برنج سفید در کشور به مصرف می رسد که دو میلیون تن آن از تولید داخلی، یک میلیون تن از طریق واردات و همچنین ۳۰۰ هزار تن برنج هر ساله برای ذخیره سازی استراتژیک تامین می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.