خط لوله صلح و سرمایه گذاری در چابهار مهمترین اولویت ایران و هند است

شماری از کارشناسان اقتصادی هند با تاکید بر استفاده از فرصت لغو تحریم ها برای توسعه روابط ایران و هند ،احداث خط لوله صلح (ایران – پاکستان – هند) و سرمایه گذاری در چابهار را از مهمترین اولویت های همکاری های دو کشور عنوان کردند.

به گفته این افراد، ایران با داشتن ذخایر عظیم نفت وگاز و نزدیکی به هند و پاکستان یکی از مطمئن ترین مسیر تامین انرژی شبه قاره محسوب می شود.
کارشناسان هندی یکی از دلایل اصلی اجرا نشدن خط لوله انتقال گاز بین ایران- پاکستان و هند را تحریم ها و مخالفت امریکا با این خط لوله دانستند واظهار کردند حالا که محدودیت های اجرای این خط لوله برطرف شده دو کشور باید هرچه سریعتر اقدامات عملی برای اجرای آن بردارند.
خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که براساس تفاهم انجام شده ایران متعهد شده به مدت ۲۵ سال گاز خود را با قیمت توافقی به دو کشور هندوستان و پاکستان بفروشد.
طول خط لوله ایران به هند دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند. هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۷۸۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث می شود.
ساخت این خط لوله از سال ۲۰۰۲ شروع شد و قرار بود در سال ۲۰۱۴ به بهره برداری برسد. علی رغم آنکه ایران به تعهد خود در ساخت بخش ایران این خط لوله عمل کرد، پاکستان اقدامی برای ساخت این خط لوله در داخل کشور خود انجام نداده است. هندوستان در همان زمان به دلیل مشکلاتی که با پاکستان داشت، زمزمه های خروج از این طرح را مطرح کرد.
«راجیو کومار» عضو ارشد مرکز تحقیقات هند می گوید:با برداشته شدن تحریم های ایران یکی از بزرگترین موانع بر سر راه احداث خط لوله پیشنهادی ایران به هند رفع می شود.
وی افزود:با اجرای این خط لوله، سود سرشاری عاید ایران و هند می شود.
«کومار » با اشاره به پرداخت بخشی از پول نفت ایران به روپیه در دوران تحریم خاطرنشان کرد که دو کشور می توانند همکاری بیشتری در زمینه اجرای طرحهای زیربنایی داشته باشند.
وی تصریح کرد:ایران می تواند ازتوان و مهارت های تکنولوژیکی شرکت های هندی برای اجرای طرحهای خود استفاده کند.
«پی آر کومار اسوامی »استاد بخش خاورمیانه دانشگاه جواهر لعل نهرو نیز گفت که با رفع تحریم های ایران و برقراری ارتباطات بانکی ، مشکلات سرمایه گذاری مشترک بین ایران و هند رفع می شود.
وی درادامه با اشاره به علاقمندی هند برای سرمایه گذاری سریع در چابهار اظهار کرد در شرایط جدید و با رفع تحریم ها باید سرمایه گذاری در بندرچابهار باتوجه به اهمیت آن سرعت گیرد.
به گفته وی درحال حاضر میزان مبادلات هند با کشورهای آسیای میانه کمتر از یک میلیارد دلار است که با ساخت بندر چابهار و استفاده از کریدور شمال – جنوب این میزان می تواند به سرعت افزایش یابد.
راوی چندران » معاون اژانس اطلاعات سرمایه گذاری و رتبه بندی اعتباری هند (ICRA ) نیز می گوید با برداشته شدن تحریم های ایران ،فیمت نفت خام بازهم در بازارها کاهش می یابد که این امر به نفع هند است .
وی افزود:ایران و هند می توانند در دوران پس از تحریم، همکاری گسترده ای در زمینه تجاری و اقتصادی با هم داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی خواستار همکاری دو کشور در زمینه نفت وگاز و سرمایه گذاری درچابهار شد.
توافقنامه سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در بندر چابهار در سفر اردیبهشت ماه «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی،بزرگراه ها و حمل و هند به تهران با «عباس آخوندی» وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان امضاء شد.
چابهار در ۷۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای عمان معروف به مکران واقع شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.