واشنگتن ۲۳ میلیون دلار تجهیزات نظامی دراختیار اوکراین قرار داد

آمریکا که طی دو سال اخیر سیاست جنگ طلبانه برای تشدید مناقشه مسلحانه داخلی در اوکراین اجرا کرده است، ۲۳ میلیون دلار تجهیزات نظامی و نیز دستگاه های مخابراتی نظامی در اختیار اوکراین قرار داد.

سفارت آمریکا در اوکراین امروز (دوشنبه) اعلام کرد: کمک های نظامی آمریکا به اوکراین به ارزش ۲۳ میلیون دلار در فرودگاه «بوریسپول» کی یف پایتخت اوکراین تحویل این کشور شد.
قرار است این دستگاه ها و تجهیزات نظامی پس از طی مراحلی در اختیار واحدهای ارتش اوکراین بویژه واحدهایی که توسط مربیان آمریکایی آموزش می بینند، قرار گیرد.
کمک نظامی آمریکا در حالی در اختیار اوکراین قرار گرفته است که یک رسانه روسی از هشدار دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه خبر داد. 
به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، این هشدار در جریان دیدار «ویکتوریا نولاند» معاون امور اروپا و اوراسیای وزارت امور خارجه آمریکا با «ولادیسلاو سورکوف» دستیار رئیس جمهوری روسیه داده شد. 
در این دیدار که در منطقه کالینین گراد روسیه صورت گرفت، نولاند به طرف روس هشدار داد که در شرق اوکراین جنگ داخلی از سرگرفته خواهد شد و روسیه بهای سنگینی را بابت اقدام های خود در این منطقه خواهد پرداخت. 
آمریکا در دو سال اخیر بویژه در سال ۲۰۱۵ بطور آشکار و پنهان دهها میلیون دلار کمک های نظامی و تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار داد تا ارتش و واحدهای نظامی این کشور بتوانند در مناقشه شرق اوکراین با روس تبارها که خواهان حقوق ویژه برای خود هستند، بجنگند.
کنگره آمریکا در سال گذشته واگذاری کمک های تسلیحاتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین را تصویب کرد.
آمریکا از مناقشه داخلی در اوکراین برای فشار بر روسیه استفاده کرده است و تا کنون به این بهانه چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی علیه این کشور اعمال کرده و با فشار واشنگتن، اتحادیه اروپا نیز چند بسته تحریم در مورد روسیه اعمال کرده است.
در زمان حاضر در منطقه دونباس در شرق اوکراین آتش بس برقرار می باشد که از فوریه سال ۲۰۱۵ آغاز شده و هر ازچندگاهی با تیراندازی طرف های مناقشه نقض می شود.
روسیه مداخله در مناقشه شرق اوکراین را رد کرده و از کی یف خواستار آغاز مذاکرات با نمایندگان ساکنان مناطق شرقی این کشور شده است.
در دیدار چهار ساعته دستیار وزیر خارجه آمریکا با دستیار رئیس جمهوری روسیه که جمعه گذشته انجام گرفت ولی خبر آن امروز (دوشنبه) اعلام شد، مساله اوکراین بویژه اوضاع شرق این کشور که حدود یک سال است آتش بس شکننده در آن برقرار شده است، مورد بررسی قرار گرفت. 
رسانه روسی گزارش داد: نولاند پیش از این دیدار، خواستار ملاقات با رئیس جمهوری روسیه شده بود، اما «ولادیمیر پوتین» این درخواست را به دلیل خصومت آشکار مقام آمریکایی با مسکو و نقش وی در حوادث اوکراین که هماهنگ کننده اصلی اقدامات برای سرنگونی حکومت «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین بود، نپذیرفت و دستیار خود را برای مذاکره فرستاد. 
راشاتودی به نقل از رسانه های محلی افزوده است: نولاند در دیدار با سورکوف به صورت احساسی و چند بار هشدار داد که شرق اوکراین در آستانه ازسرگیری جنگ داخلی است، روسیه به وعده خود عمل نکرده است و بهای این اقدامات خود را خواهد پرداخت. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.