رویت همزمان پنج سیاره درخشان از زمین

قبل از طلوع آفتاب روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه)، پنج سیاره عطارد، زحل، زهره، مریخ و مشتری به گونه‌ای قرار می‌گیرند که می‌توان تمام آن‌ها را همزمان از روی سطح زمین رویت کرد.

این اولین بار است که می‌توان با چشم غیرمسلح هر پنج ستاره درخشان منظومه شمسی را از روی سطح زمین مشاهده کرد.
علت نامگذاری پنج سیاره مذکور به عنوان سیارات درخشان این است که می توان آن‌ها را با چشم غیرمسلح از روی سطح زمین مشاهده کرد.
آخرین بار که پنج سیاره درخشان با چیدمان مشابه در فضا قرار گرفتند، ۱۰ سال قبل بود. این پدیده تا تاریخ ۲۰ فوریه (اول اسفند ماه) ادامه خواهد داشت. به اعتقاد ستاره‌شناسان، با توجه به این که چرخه سالانه هریک از این سیارات با سایرین متفاوت است، این چیدمان در فضا ارزش مطالعه را دارد.
در این پدیده ابتدا مشتری در آسمان دیده می‌شود، سپس سیاره سرخ مریخ قابل مشاهده است و پس از آن نیز نوبت به زحل طلایی رنگ، زهره درخشان و در نهایت به عطارد می‌رسد.
زمان دقیق وقوع این پدیده به موقعیت جغرافیایی فرد و در هر روز با روزهای دیگر متفاوت است. برای مثال اگر در شهر واشنگتن قبل از سپیده‌دم روز یکشنبه ۲۴ ژانویه به آسمان نگاه کنید، عطارد نزدیک‌ترین سیاره به افق شرقی است؛ در حالی که مشتری در جنوب شرقی به آرامی بالا می‌آید.
در بازه زمانی ۲۷ ژانویه تا ۶ فوریه هلال ماه نیز از مقابل پنج سیاره درخشان عبور خواهد کرد.
پیش‌بینی می‌شود این سیارات بین سیزدهم تا نوزدهم آگوست نیز با چیدمان مشابه در آسمان قابل مشاهده باشند، اما در نیمکره شمالی زهره و عطارد بسیار نزدیک به افق بوده و به سختی دیده خواهند شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.