کانال آب های پر از دوچرخه در آمستردام

در آمستردام ۴۰ تا ۶۰ درصد سفرهای شهری با دوچرخه انجام می شود که این شهر را دوچرخه دوست ترین شهر دنیا کرده است. بعضی تخمین می زدند که بین ۸۸۰ هزار تا یک میلیون دوچرخه در این شهر وجود دارد که به اندازه ۲۰ درصد از ساکنین دایمی این شهر بیشتر است. آمستردام همچنین حدود ۱۶۵ کانال دارد که مجموع طول آنها به ۱۰۰ کیلومتر می رسد. سالانه حدود ۱۵۰۰۰ دوچرخه از کانال های این شهر بیرون آورده می شوند. در واقع بیرون آوردن این دوچرخه ها یک کار تمام وقت برای شهر به حساب می آید.

 وترنت (Weternet) موسسه ای که تمیز کردن کانال ها را بر عهده دارد، چنگک های مکانیکی عظیمی را اجاره می کند تا دوچرخه ها را از بستر کانال ها بیرون آورد. این چنگک ها به جرثقیل هایی متصل هستند که بر روی یک قایق تعبیه شده اند. این شرکت از دهه ی ۶۰ میلادی هر روز دوچرخه ها را از این کانال ها به بیرون می آورد.
هیچ کس پاسخ روشنی به این سوال که چرا ساکنین آمستردام دوچرخه های خود را درون کانال ها می اندازند ندارد، ولی این عادت انداختن اشیا به درون کانال ها پیشینه ای طولانی دارد. در روزگاران قدیم این کانال ها مثل نقش فاضلاب برای شهر آمستردام داشتند و مردم به از آن عنوان توالت عمومی و سطل زباله استفاده می کردند
در دهه ی ۱۸۶۰ میلادی آمستردام متوجه اشکال این کار شد و شروع به تمیز کردن این کانال ها کرد.
اما آمستردامی ها هم چنان عادت پرت کردن اشیا درون آب را کاملا از دست نداده اند. باور بر این است که بیشتر دوچرخه هایی که از این کانال ها بیرون آورده می شوند، یا دزدی هستند و یا صرفا جهت اذیت و آزار کسی به درون کانال پرتاب شده اند. پلیس آمستردام تخمین می زند که حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار دوچرخه در سال دزدیده می شوند ولی از آنجایی که صاحب دوچرخه فکر می کند که پلیس اقدام خاصی راجع به آن نمی کند، خیلی کم این دزدی ها به پلیس گزارش می شوند.
بیشتر دوچرخه های پیدا شده از کانال ها تبدیل به آهن اسقاطی می شوند. ولی دوچرخه تنها چیزی نیست که در این چنگک های عظیم گیر می افتد. بعضا کارگران چیزهای دیگری مثل یخچال و حتی خودرو را بیرون می آورند! هر سال حدود ۳۵ تا ۵۰ خودرو در کانال ها می افتد که بیشتر مواقع ناشی از تصادفات است. آمستردام گروه ویژه ای از آتش نشانان دارد که در هنگام چنین تصادفاتی خودرو را از آب بیرون آوردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.