دوره مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها تمام شد

معاون وزیر نفت با اشاره به حذف نفت کوره از سید تامین سوخت نیروگاه‌های برق، گفت: با افزایش گازرسانی پروسه حذف نفت کوره از سبد سوخت نیروگاه های کشور کلید خورده است.

عباس کاظمی امروز در تشریح برنامه کاهش تولید نفت کوره، گفت: به دلیل ملاحظات زیست محیطی طرح کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور آغاز شده است.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه اجرای طرح‌های بهبود فرآیند در پالایشگاه های نفت با هدف کاهش و حذف مازوت، موضوع مهمی است که علاوه بر سالم سازی محیط زیست، در سودآوری پالایشگاه‌ها و رشد اقتصادی هم تاثیر گذار خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به توسعه ای که در بخش افزایش تولید گاز و گازرسانی اتفاق افتاده، به نظر می رسد تا سه سال آینده، تنها یک یا دو ماه از سال نیاز به استفاده از نفت کوره در کشور باشد؛ از این رو، بازاریابی برای صادرات این فرآورده نفتی هم مهم است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون نیروگاه ها و کشتی ها مصرف کنندگان عمده نفت کوره در جهان هستند، اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده تا سال ٢٠٢۵ میلادی تنها دو درصد برق جهان با سوخت مایع تامین خواهد شد و استفاده از آن در کشتی ها هم به واسطه مسایل زیست محیطی با فشارهایی همراه است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حذف نفت کوره از چرخه نیروگاهی اتفاقی است که در حال رخ دادن است و جهان به این سمت حرکت می کند، تبیین کرد: حذف نفت کوره در فرآیند تولید، اختیاری نیست بلکه یک الزام است.
به گفته کاظمی، بنابر قانون، وزارت نفت مکلف شده است که از محل صادرات نفت کوره، پالایشگاه ها را اصلاح کند و تا سال ١۴٠۴ نفت کوره در فرآیند تولید به کمتر از ١٠ درصد کاهش یابد.
معاون وزیر نفت همچنین خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های کاهش تولید نفت کوره، هم به لحاظ قانون بالادستی صنعت نفت، هم به لحاظ الزام های زیست محیطی و هم از نظر امنیت عرضه انرژی، یک ضرورت است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.