ژاپن به ممنوعیت روابط اقتصادی با ایران پایان می‌دهد

وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد دولت این کشور بر مبنای قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، تحریمهایش علیه ایران را فورا برخواهد داشت.

فومیو کیشیدا پس از اینکه اتحادیه اروپا و ایران به طور مشترک اعلام کردند تحریمها علیه تهران برداشته می‌شوند، در بیانیه ای اظهار کرد: دولت ژاپن از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای جامع با آمریکا، اتحادیه اروپا و سایرین استقبال می‌کند.
وزیر امورخارجه ژاپن گفت: توکیو بر مبنای تمهیدات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تدابیری را فورا به اجرا گذاشته و روابط دوستانه تاریخی با ایران را تحکیم می‌کند و همکاری فعالی برای اجرای مستمر توافق هسته‌ای خواهد داشت.
بر اساس گزارش ژاپن تایمز، مقامات ژاپنی برای حمایت از اجرای توافق، کارشناسان انرژی هسته ای به ایران اعزام خواهند کرد.
تحریم‌های ژاپن شامل توقف سرمایه گذاری در عرصه انرژی ایران بوده است. شرکتهای ژاپنی انتظار دارند رفع تحریمها به روابط اقتصادی میان ایران و ژاپن رونق ببخشد.
وزیر خارجه ژاپن در اکتبر سال گذشته به تهران سفر کرد و با در نظر گرفتن پیشرفت در اجرای توافق هسته ای جامع که ماه ژوییه میان ایران و قدرتهای جهانی امضا شده بود، قرارداد سرمایه گذاری برای حمایت از دارایی‌های شرکتهای ژاپنی سرمایه گذاری کننده در ایران منعقد کرد.
به گفته منابع آگاه، پس از برداشته شدن تحریمها که احتمالا در هفته جاری صورت خواهد گرفت، دولت ژاپن امضای قرارداد سرمایه گذاری رسمی با ایران را نهایی خواهد کرد تا به شرکتهای ژاپنی کمک کند در نفت و بخشهای دیگر اقتصادی شامل خودرو، راه آهن سریع السیر و هواپیما سرمایه گذاری کنند.
دولت ژاپن همچنین گروهی را به ایران اعزام خواهد کرد تا به بررسی فرصتهای موجود بپردازند.
پیش از اعمال تحریم های گسترده علیه ایران در سال ٢٠١٢، ژاپن از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و حدود ۱۰ درصد از صادرات نفت ایران را خریداری می‌کرد، اما پس از تحریمهای هسته ای، سهم مذکور به پنج درصد کاهش یافت و حتی از این رقم هم کمتر شد. اکنون شرکتهای ژاپنی با هدف متنوع کردن تامین کنندگان نفت، قصد دارند خرید نفت ایران را ازسربگیرند. آخرین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در چهار ماه نخست امسال میزان صادرات ایران به ژاپن ١١١ میلیون و ٣٩٧ هزار دلار بوده و در این مدت ایران ٢٠٣ میلیون دلار کالا از ژاپن وارد کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.