وزیر امور خارجه سابق اسرائیل: با توافق هسته ای، اسرائیل همچون «ببر کاغذی» در مقابل ایران است

لیبرمن اعلام کرد، بعد از توافق هسته ای غرب با ایران، اسرائیل همچون «ببری کاغذی» در مقابل ایران قرار گرفته است.

 به نقل از پایگاه خبری العهد، اسرائیل به شکست خود در برای جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد و در این باره اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه سابق اسرائیل اعلام کرد: ما بعد از توافق هسته ای صورت گرفته با جمهوری اسلامی ایران شبیه یک " ببر کاغذی " در مقابل تهران شدیم.

اگر چه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شدت از مقامات این رژیم خواسته هیچ اظهارنظری درباره آغاز اجرای توافق هسته ای غرب با ایران بیان نکنند اما با این وجود وی نمی تواند در برابر اذعان مقامات خود در خصوص قبول شکست اسرائیل در برابر تهران و برنامه مشروع هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاری از پیش ببرد.

از این رو اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه سابق اسرائیل در این باره یکی از صریح ترین مواضع اعلام شده مقامات اسرائیلی در این رابطه را بیان کرده و در پاسخ به این پرسش که هدف از بیان مطالب گوناگون در قبال جمهوری اسلامی ایران و بیان مطالب مختلف در این خصوص چیست ؟ اعلام کرد: ما سخنان بسیاری را بیان کردیم، گفتیم که تمام گزینه‌ها بر روی میز قرار گرفته اند و اعلام کردیم که جلوی حصول توافق را در کنگره آمریکا خواهیم گرفت، . اگر نشد در مجلس سنای آمریکا در برابرش می ایستیم اما در پایان کار همه دیدند که مثال ما چگونه بوده است، همه متاسفانه فقط نظاره‌گر بودند، چرا که سگی که پارس می کند هرگز گاز نمی‌گیرد، عملا نیز این مثال برازنده ما بود، چرا که ما به مانند " ببر کاغذی " شده بودیم.

 رسانه‌های اسرائیلی نیز به نوبه خود به اذعان اخیر تل آویو مبنی بر قبول شکست خود در این باره خبرهایی را منعکس کردند، به گونه ای که روزنامه " یدیعوت آحارانوت " به شکست بسیار بزرگ دیپلماسی اسرائیلی اذعان کرده و در این باره نوشت: رفع تحریم ها از ایران برای اسرائیل به مثابه یک شکست تمام عیار دیپلماسی است.

این روزنامه صهیونیستی افزود: در بررسی برندگان و بازندگان این توافق باید گفت که بی شک ایران یکی از برندگان بزرگ این رویداد است و دیپلماسی آمریکا نیز در این بین موفق عمل کرد، اما در مقابل اسرائیل و ( آن چه که این روزنامه آن را جهان آزاد خوانده ) در زمره شکست خوردگان قرار می گیرند.

در همین راستا کانال شبکه دوی تلویزیون اسرائیل هم درخصوص راهبرد نتانیاهو برای نمایان کردن شکست وی به گونه ای که خیلی بزرگ جلوه نکند، از طریق کارشناس مسائل سیاسی این شبکه یعنی اودی سیگل به این راهبرد اسرائیل اشاره کرد و گفت، اکنون سعی ما بر این خواهد بود تا آنجا که ممکن است دستآوردهای ایران را کم ارزش جلوه دهیم و به صورتی آرام به شکست خود اذعان کنیم تا آن چه روی داد خیلی بزرگ جلوه نکند و باید یک سیاست و خط مشی جدیدی را در قبال آن چه روی داده در پیش بگیریم.

از سوی دیگر کانال شبکه یک تلویزیون دشمن صهیونیستی هم چنین اعلام کرد: رفع تحریم ها از ایران به مثابه ضربه شدید به اسرائیل است.

این درحالی است که "عوزی آراد" مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: مخالفت اسرائیل با معامله ای که با ایران صورت گرفت، باعث تضعیف توانایی و نقش اسرائیل برای انجام فشار و دخالت بخصوص در تصمیم گیری باراک اوباما رئیس جمهوری دمکرات آمریکا شد، چرا که اوباما در آن شرایط نتانیاهو و مواضع اسرائیل را همسو با مواضع دشمنان جمهوریخواه خود یافت.

وی در این خصوص گفت: دیپلماسی ایران در این بین خود پیروز بوده و این دیپلماسی ایرانی واقعا پیروز شده است و این امر مایه تاسف ماست.

همچنین در این بین "شیمون شیفر"کارشناس مسائل سیاسی در نشریه صهیونیستی " یدیعوت آحارانوت " ضمن تمسخر سخنان و مواضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که روز گذشته در آغاز جلسه هفتگی کابینه صهیونیستی بیان کرد، گفت: اسرائیل اجرای بندهای توافق هسته ای را پیگیری خواهد کرد.

به گفته شیفر ، اگر چنین موضعی در جایی غیر از اسرائیل از سوی یک مقام عالی رتبه بیان می شد، ما از خنده می مردیم.

سخنان و مواضع اسرائیلی‌ها تنها به شکست اسرائیل در برابر ایران خلاصه نشده است، بلکه حتی به مرحله بعد از حصول توافق هسته ای با ایران هم امتداد یافت، در این خصوص کانال شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل سعی کرد سوالات بسیار مهم و پرسش هایی که کابینه اسرائیلی نمی خواهد از سوی کسی درباره توافق حاصل شود را تهیه کند تا به صورت علنی مطرح شوند و این پرسش ها به قرار ذیل هستند :

این توافق به ایران انگیزه ای بیشتر داده است تا در خاورمیانه به صورت موثرتری حاضر باشد، چرا که ایران هم اکنون در نیمی از عراق و یک چهارم خاک سوریه و در لبنان از طریق حزب الله و در یمن از طریق حوثی ها حضور دارد، از این رو هرگز تعجب نخواهیم کرد اگر بخواهد ثبات را در کشورهای حوزه خلیج فارس نشانه رود .. آن چه ما به دست آوردیم به تعویق انداختن تهدید هسته ای ایران است، اما تهدید تهران برای ما و منطقه آن هم بعد از ۱۰ سال بسیار مهم تر از داعش و سازش در منطقه و تمام جهان است.

از سوی دیگر "امیلی لاندو" پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد، ایران بعد از ۱۰ سال و بعد از برداشته شدن تمام محدودیت‌ها براساس توافق، می تواند به فعالیت های هسته ای خود بازگردد و در این زمینه حتی مشروعیت بین المللی هم خواهد داشت.

اما دیگر روزنامه صهیونیستی " هاآرتص " در این باره معتقد است، اجرای توافق هسته ای با ایران باعث می شود تا تهران از یک دولت و نظام " غیر عقلائی " به یک دولت و نظامی تبدیل شود که می تواند به درستی با به کارگیری برگه ها در تصمیم گیری‌های منطقه‌ای و بین المللی ایفای نقش کند.

این روزنامه صهیونیستی همچنین افزود: ایران نوین می تواند خود را بر بسیاری از عرصه‌های منطقه ای مطرح کند تا برای حل مشکلات نقش داشته باشد اما در برابر این تحولات ما باید منتظر موضع و واکنش عربستان سعودی باشیم چرا که این کشور با توافق هسته ای مخالف است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.