پیش‌بینی خطر فروپاشی ازدواج با رایانه‌ها

گروهی از محققان دانشگاه‌های کالیفرنیای جنوبی و یوتا نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که می‌تواند وضعیت یک ازدواج را بررسی و خطر فروپاشی آن را پیش‌بینی‌ کند.

نحوه صحبت کردن ما، لحن و آهنگ صدا، سرعت حرف زدن‌، نوع نگاه کردن‌ یا نوع چشم برداشتن‌ از طرف مقابل، زبان بدن، انتخاب نوع کلمات همه از مواردی هستند که اطلاعات زیادی درباره‌ ما می‌دهند؛ شاید حتی بدون اینکه خودمان آگاه باشیم. برای یک کارآگاه باتجربه و حرفه‌ای که با یک متهم صحبت می‌کند یا یک روانپزشک، اینها علایمی هستند که اطلاعات زیادی درباره‌ شخص ارایه می‌دهند.
اما گاهی اوقات نشانه‌هایی هستند که حتی کارشناسان حرفه‌ای هم نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند.
در همین زمینه محققان دانشگاه‌های کالیفرنیای جنوبی و یوتا نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد که آیا یک ازدواج در معرض خطر فروپاشی قرار دارد یا خیر؟
این کار با تحلیل دقیق سخنان و مکالمه‌ دو زوج انجام می‌شود. سپس براساس آنها پیش‌بینی می‌شود که آیا رابطه‌ میان آن دو بهتر خواهد شد، تغییری نخواهد کرد یا بدتر خواهد شد؟
رایانه به کمک این نرم افزار می‌تواند آهنگ‌های ظریف سخن را تشخیص دهد.
برایان باوکام، یکی از این محققان، می‌گوید با آهنگ‌ سخن می‌توان میزان لرزش صدای فرد را اندازه‌گیری کرد. آنها همچنین دیگر جنبه‌های تعامل و مکالمه مثل نوع کلمات و زبان بدن را هم مورد بررسی قرار دادند. در نهایت رایانه توانست پیش‌بینی کند که رابطه‌ ازدواج رو به بهبود می‌گذارد یا بدتر می‌شود. پیش‌بینی‌های این رایانه در حد یک انسان باتجربه، اعتبار داشت حتی اندکی هم بهتر بود.
این پروژه بخشی از تحقیقاتی است که در سال‌های اخیر انجام می‌شود. دانشمندان در این تحقیقات سعی داشته‌اند با بررسی دقیق صدا، حالات بدنی و نوع کلمات مراجعان به مراکز درمانی، به اطلاعات مفیدی دست یابند. هدف آنها این است که گفتار درمانی، موثرتر و کارآمدتر شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.