محمد بنا:اگر راز پیروزی را ندانم راز شکست دادن را خوب بلدم!

سرمربی کشتی فرنگی می گوید جوان های امروزی صبر ندارند و به حرف مربیان خودشان گوش نمی دهند.

هر چقدر هم که حاشیه باشد محمد بنا کار خودش را می کند؛فارغ از همه هیاهویی که در خارج از سالن کشتی وجود دارد سرمربی تیم ملی فرنگی به قول خودش در خانه عشق روزگار می گذراند و فقط به یک چیز فکر می کند،به آینده ای نزدیک.یعنی تقریبا شش ماه دیگر.جایی که باید شاگردانش مثل ۴ سال قبل روی تشک بروند،با حریفان سرشاخ شوند و روی سکوی قهرمانی مدال طلا را گاز بزنند.
کار سخت است.حتی سخت تر از ۴ سال قبل. با این حال بنا آمده تا یک کار نا تمام را تمام کند.قطعا او به توانایی های خودش و شاگردانش ایمان دارد چه اگر این طور نبود در کمترین فاصله زمانی نمی آمد و هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را قبول نمی کرد. بنا و بچه هایش دارند روزهای سختی را می گذراند اما چیزی به پایان راه نمانده و آنها خیلی چیزها را باید در شش ماه آینده ثابت کنند و پنجه روی تمام انتقاداتی که از آنها شده بکشند.
برگزاری جام تختی بهانه ای شد تا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پاسخگوی سوالات خبرآنلاین باشد.

از جام تختی شروع می کنیم.مسابقاتی که نتایجش برای ایران بد نبود.قهرمانی و …
برگزاری این مسابقات هم حسن داشت و هم ضرر.وقتی مسابقه ای باشد  دو حسن خوب دارد.یکی اینکه ما می فهمین در اردوهایمان چه گذشته است و دیگری اینکه کشتی گیر شرایط خودش را متوجه می شود.جام تختی هم چون در تقویم فیلا گنجانده شده حتما باید برگزار شود اما حرف من بود که کیفیت این جام باید بسیار بالا باشد.در خور نام تختی باشد که اصلا این طور نبود.البته این هم بستگی به شرایط ویژه ای داشت که فراهم نشد.
بحث دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که یک سری از مسابقات پشت سر هم برگزار می شود و دارد بچه های ما را خسته می کند.این وزن کم کردن ها در این شرایط حساس به ضرر آنهاست.مثلا من الان دارم تیم را می فرستم مجارستان خب دیگر نمی توانم سعید عبدولی را داشته باشم.برای اینکه در یک ماه و نیم اخیر او دو بار وزن کم کرده است.یا با حریفانی کشتی گرفته که چند با قبلا با آنها بازی کرده است.یا مهدی علیاری ۸ کیلو وزن کم کرده است و برای قهرمانی آسیا مجبور است دوباره وزن کم کند.

بدون شک این اتفاق ها به ورزشکاران آسیب می زند و آنها را کلافه می کند.
صد در صد.ما باید بدانیم که چه مسابقه ای را چه زمانی باید برگزار و شرکت کنیم.مسابقات پی در پی فقط به ورزشکار آسیب می زند.الان مسابقات کرمانشاه یا مسابقاتی که در خرمشهر برگزار شد فقط به خاطر پول بود.اگر به کشتی گیر اجازه ندهیم می گوید شما پول ما را می دهید؟

یعنی اگر پول باشد و همه امکانات فراهم باشد کشتی گیر هم تمرکزش را روی یک دو مسابقه حساس می گذارد و …
همین طور است.یک مساله دیگری هم که هست مساله فرآینده هاست.به خاطر فرآیند مجبور شدیم عبدولی،علیاری و بیابانگرد را در این مسابقات استفاده کنیم.ضررهایش خیلی ریز است که اگر دقت نشود قطعا به مشکل بر می خوریم.من سال ها با تفرکات خودم حرکت می کرد اما الان متاسفانه بعضی مواقع نمی توانم این کار را بکنم چون فرآیند باید انجام شود.حالا جایی که این فرآیند به کشتی ضربه بزند می گویند چرا و از این حرفها اما جایی که به سود باشد می گویند فرآیند خوب است.بعد شما در این میان نمی دانیدباید چه کار کنید؟تنها چیزی که مهم است منافع کشتی است.یک سری تناقض ها وجود دارد که همه چیز را به هم می ریزد.من بعد از جام تختی خسته شدم.مدعی و ادعا زیاد است.

پس از اعلام اسامی نفرات برای قهرمانی آسیا دوباره انتقادهایی مطرح شد.نظر شما در مورد این انتقادها چیست؟
والا دیگر نمی دانم.ما دوم به اردو می رویم و در اردو باید تعامل داشته باشیم.با فدراسیون،با شورای فنی و …من اگر راز پیروزی را ندانم اما رمز شکست دادن را بلدم.

شکی وجود ندارد که در مسائل فنی یک چیزهای تخت اختیار مربی است و او تصمیم نهایی را می گیرد.
من می خواهم بگویم که اصلا مقابل حاجی پور جبهه نگرفتم.من می گویم کشتی گیر یا عدالت را می خواهد یا نه.یا فرآیند را قبول دارد و یا ندارد.اینها برای تیم ملی مشخص است.من الان هم با حاجی پور مشکلی ندارم اما وقتی او در جام تختی اوت شده آیا حقش این است که برای مرحله نهایی انتخاب شود؟اینها طبیعی است.او تیم ملی را از دست داده آن هم به خاطر شکست هایش نه چیز دیگری.الان کشتی گیر در فرآیند شرکت نکرده ،آن زمان من مربی خوبی بودم اما الان که در مسابقات باخته و در اردو نیست من شدم آدم بد؟ خب شما ببازی من برای چه باید به اردو دعوتت کنم؟

شما پس از جام تختی گفتید که عدم حضور تیم های خارجی تا حدودی کیفیت را پایین آورده بود.اتفاقی خوبی که افتاده این است که برجام نهایی شد و بدون شک این اتفاق می تواند به ورزش هم کمک زیادی کند.
شک نداشته باشید که تاثر این اتفاق نه تنها در ورزش بلکه در همه جامعه پدیدار خواهد شد.من هم از این اتفاق خوشحال هستم و امیدوارم همه چیز عملی شود و تاثیرات مثبتش را ببینیم.

در حال حاضر مسابقات قهرمانی آسیا را در پیش داریم.نظرتان درباره این مسابقات چیست؟
این مسابقات سالانه برگزار می شود و در طول این چند سال فکر می کنم ما ۷ – ۸ بار قهرمان شده ایم.امسال هم به دنبال قهرمانی هستیم.یک تیمی از دل جام تختی بیرون آمده و ما انتخابش کردیم.هم جوان هستند و هم با تجربه.جوان ها می روند تا محک بخورند و خودشان را برای سالهای سخت پیش رو آماده کنند.

نکته ای که درباره تیم فرنگی وجود دارد این است که این تیم پوست اندازی را شروع کرده است.تحول آغاز شده و این اتفاق می تواند کمک بزرگی به این رشته ورزشی در آینده بکند.
پوست اندازی باید حساب و کتاب داشته باشد.عات بدی که ما داریم  این است که قهرمانان مان زود را پیر می کنیم. اول باید اجازه بددهیم خودشان پیر شوند.ما نمی توانیم یکدفعه همه کشتی گیران را کنار بگذاریم.نمی شود بی گدار به آب زد.پوست اندازی باید انجام شود اما نه یکدفعه.اگر معنای واقعی پوست اندازی را بلد نباشیم ضربه می خوریم.مثالی می زنم.سعید عبدولی و بویری در دو مسابقه باهم کشتی گرفته اند و بویری دو بار باخته است.خب این بچه انگیزه اش را از دست می دهد.جوانان ما صبر ندارند.همین الان من به گرایی می گویم که تو به خاطر قد و شرایط وزن ات باید بروی در ۷۱ کیلوگرم کشتی بگیری.اما او از جاهای دیگر مشاوره می گیرد و اصرار دارد تا در ۶۶ کیلوگرم باشد.این عدم صبر کردن او را از شرایط بهتر بودن دور می کند آن هم فقط به دلیل اینکه نگاهش به حال است و دوست دارد زود مدال بگیرد و به المپیک برود.اما آینده چه؟المپیک رفتن که به همین راحتی ها نیست.الان یکی از کشتی گیرانی که دارد خوب فکر می کند رامین طاهری است.او دو سال پیش در قزاقستان در وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی گرفت و الان دارد در وزن ۸۰ کیلوگرم کشتی می گیرد.او روز به روز بهتر می شود و به دسته ۸۵ گیلوگرم هم می رسد.کلا همه چیز در این ورزش نیاز به زمان و اعتماد دارد.اعتماد به مربی،کادر فنی و مشاوران خوب.من به جرات می گویم با این نفراتی که داریم تا سه – چهار سال آینده کشتی فرنگی را تامین کرده ایم.

صبح دیروز فدراسیون کشتی اعلام کرد که به دلیل غیبت روسها و ترکها در جام تختی آنها هم مقابله به مثل می کنند و در مسابقات کشورهای آنها شرکت نمی کنند.
این تصمیمی است که فدراسیون گرفته است و من نیز همراه می شوم.اما اگر می توانستیم تعامل داشته باشیم قطعا شرایط بهتر بود.یک کم شرایط سخت است اما تصمیم،تصمیم فدراسیون است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.