ایران در دوران پساتحریم راه چین، کره جنوبی و ژاپن را برود

استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا با هشدار نسبت به آثار تورمی آزاد شدن منابع بلوکه شده بر اقتصاد ایران معتقد است ما باید روی تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش بنیان تمرکز کنیم و از مسیری که چین و قبل از آن کره جنوبی و ژاپن پیموده اند یاد بگیریم.

حمید مهتدی، استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین است. وی که دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه میشیگان و فوق لیسانس فیزیک کاربردی از دانشگاه کلمبیا است معتقد است که باید در جریان آزاد سازی منابع بلوکه شده، مراقب تزریق این حجم بالای نقدینگی و آثار فشارهای تورمی آن بود.
وی که به عنوان استاد اقتصاد کاربردی که سابقه تدریس در دانشگاه مینه سوتا را در کارنامه کاری اش دارد پیشنهاد می کند بر اقتصاد دانش بنیان متمرکز شد و راه چین و کره و ژاپن را در دوران جدید اقتصادی ایران رفت.
مهتدی که  دارای تالیف کتاب و مقالات متعدد در مورد اقتصاد کلان از جمله مالیات، توسعه اقتصادی و سیاستگذاری عمومی است، دارای پیشنهادهای مختلفی به دولت روحانی در دوران پسا تحریم است که مشروح نظرات وی را در ادامه می خوانید.
• روحانی مراقب آثار تورمی آزادسازی منابع بلوکه شده باشد
–  اگر جای روحانی بودید اولین اقدام اقتصادیتان پس از رفع تحریمها چه بود؟
مهتدی: در گام اول باید اطمینان حاصل شود که تزریق این مقدار زیاد از نقدینگی به اقتصاد به صورت یکباره، مشابه آنچه اقتصاددانان از آن تحت عنوان بیماری هلندی یاد می کنند، موجب ایجاد فشارهای تورمی نمی شود.
• یک اقتصاد وابسته درست نکنیم
• سرمایه گذاریها در حوزه های اساسی تحقیق و توسعه صنایع سنگین، زیرساختها و محصولات دانش بنیان باشد
–  به نظر شما این شرایط چه فرصتها و تهدیدهای اقتصادی پیش روی ایران باز می کند؟ چه منافع اقتصادی را در پی دارد؟
مهتدی: ما باید اطمینان حاصل کنیم که سرمایه گذاری های جدید از سوی غرب صرفا در کالاهای مصرفی صورت نمی گیرد. بلکه باید در حوزه های اساسی تحقیق و توسعه صنایع سنگین، زیرساخت ها و محصولات دانش بنیان سرمایه گذاری شود. من ترجیح می دهم شاهد سرمایه گذاری زیمنس در ایران باشم تا سرمایه گذاری مرسدس. ما نمی خواهیم اشتباهات رژیم سابق را تکرار کنیم و یک اقتصاد وابسته درست کنیم که مملو از صنایع مونتاژ با ارزش افزوده ناچیز باشد.
• لزوم تمرکز ایران بر اقتصاد دانش بنیان
–  بزرگترین نقطه قوت و ضعف اقتصاد ایران در شرایط فعلی چیست که باید روی آنها تمرکز کرد؟
مهتدی: ما باید روی تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش بنیان تمرکز کنیم. ما باید از مسیری که چین و قبل از آن کره جنوبی و ژاپن پیموده اند یاد بگیریم.
• قدرت اقتصادی یعنی همه چیز
–  مهمترین و اصلی ترین پیشنهاد اقتصادی شما  به دولت روحانی چیست؟
مهتدی: ایران باید به این موضوع پی ببرد که قدرت اقتصادی یعنی همه چیز. قدرت اقتصادی تاثیرگذاری، احترام و رفاه به دنبال می آورد. دشمنان ما در منطقه منتظر اشتباه ما هستند و ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم. اقدام 2 هفته قبل سعودی ها موجب شد تا آنها در چشم جهانیان بسیار بد به نظر برسند و به رغم اقدامات غیرضروری اولیه، خویشتن داری ما برای ما احترام به ارمغان آورد.
• دیپلماسی راه حرکت به جلو است
–  اگر توصیه خاصی به دولت روحانی دارید بفرمایید.
مهتدی: دیپلماسی راه حرکت به جلو است. اما یک اقتصاد قوی، مولد وپویا، نیروی کار تحصیلکرده و دولتی که به حقوق مردم خود احترام می گذارد دیگر مولفه های لازم هستند. چنین جامعه ای هرگز تحت انقیاد دیگران در نخواهد آمد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.