نظارت ماهواره ناسا برروند گرمایش جهانی زمین

محققان آمریکایی و فرانسوی، ماهواره Jason-۳ را برای ردگیری جریانات آب وهوایی و تغییر سطح آب دریاها با جزئیات بسیار بالا، به فضا پرتاب کردند.

به گزارش از پایگاه ناسا، انتظار می رود این ماموریت ۱۸۰ میلیون دلاری، اطلاعات حیاتی را درباره تغییرات بلندمدت آب و هوا و نقش اقیانوس ها در افزایش دمای جهانی در اختیار محققان قرار دهد. 
ماهواره Jason-۳ روز یکشنبه با استفاده ازراکت Falcon ۹ از پایگاه فضایی Vanderberg کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. قرار است این ماهواره، نقشه ناهمواری های سطح اقیانوس ها را از مدار ۱۳۰۰ کیلومتری زمین با دقت ۴ سانتی متر ترسیم کند. 
به گفته محققان ۹۰ درصد از گرمایی که در اثر گازهای گلخانه ای به دام می افتد، موجب افزایش دمای اقیانوس ها می شود. این افزایش دما موجب افزایش حجم آب ها و در نتیجه بالا آمدن سطح اقیانوس ها می شود. 
آب حاصل از ذوب شدن یخچال های طبیعی نیز موجب افزایش سطح دریاها شده و اندازه گیری دقیق سطح آب آن ها در درازمدت را به یک معیار مهم تبدیل می کند.
این دو عامل در کنارهم یک ردپای جهانی از تغییرات آب و هوا در اثر عمل انسان به دست می دهند.
ماهواره Jason-۳ که با سرعت ۶ کیلومتر در ثانیه در مدار زمین حرکت می کند، هر ۱۰ روز اطلاعات مهمی را به زمین مخابره خواهد کرد. این ماهواره مجهز به یک رادار است و با استفاده از آن در هر لحظه فاصله خود را از سطح دریاها اندازه گیری می کند.
پرتاب روز یکشنبه امکان آزمایش مجدد راکت Falcon ۹ را برای شرکت خصوصی SpaceX فراهم کرد. این شرکت پس از قرار گرفتن ماهواره در مدار تلاش کرد بخش اول راکت Falcon را روی یک سکوی شناور در ساحل کالیفرنیا فرود آورد. با وجود این که فرود راکت در محل موردنظر انجام گرفت، در جریان کار یکی از پایه های فرود راکت شکست. این شرکت در ماه آویل ۲۰۱۵ نیز تلاش کرد بخشی از راکت را به سلامت فرود آورد؛ اما در آن آزمایش نیز به دلیل وجود اشکال فنی در یکی از دریچه ها، راکت منفجر شد.
ماه گذشته شرکت SpaceX اولین فرود موفقیت آمیز راکت falcon۹ را روی سکوی فرود، جشن گرفت. این شرکت در تلاش است از طریق سالم فرود آوردن راکت های مورد استفاده در ماموریت های فضایی، بخش عمده هزینه این ماموریت ها را که مربوط به ساخت موشک است، از جریان کار حذف کند. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.