ایران به کاهش ۴ درصدی قطعی انتشار کربن و گازهای گلخانه ای تا ۱۵ سال آینده متعهد است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: ایران به کاهش چهار درصدی قطعی و هشت درصدی مشروط انتشار کربن و گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی متعهد شده که سهم وزارت نیرو از آن ۲۵ درصد است.

معصومه ابتکار امروز (سه شنبه) در حاشیه شانزدهمین مراسم اعطای جایزه جهانی انرژی در محل برج میلاد تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تدوین برنامه از پایین به بالا، جامعیت در همه عرصه ها و توجه ویژه به محیط زیست و توسعه پایدار از جمله ویژگی های مهم برنامه ششم توسعه است. 
وی گفت: ارزیابی راهبردی زیست محیطی، مدیریت منابع خاک، حفاظت از منابع آب زیرزمینی، اصلاح روش های آبیاری و اصلاح قیمت گذاری آب و حامل های انرژی از جمله موارد دیده شده در لایحه بودجه سال آینده است. 
به گفته این مقام مسئول، مقوله اقتصاد کم کربن، کاهش انتشار کربن و کاهش آلودگی هوا به طور ویژه در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
وی ادامه داد: احیای تالاب ها و دریاچه ها، احیای رودخانه های مهم کشور، توجه ویژه به جنگل ها، دریاها و سواحل و مدیریت پسماندها با امکان مشارکت بخش خصوصی، دیگر موارد پیش بینی شده در سند برنامه ششم توسعه است. 
ابتکار تصریح کرد: سهم چهار درصدی قطعی و هشت درصدی مشروط (به شرط حمایت از ایران و در اختیار گذاشتن فناوری های جدید) ایران در کاهش گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی در همایش کاب ۲۱ پاریس پیش بینی شد. 
به گفته وی، وزارت نیرو در این عرصه پیشگام خواهد بود و سهم ۲۵ درصدی از برنامه کاهش گازهای گلخانه ای به این وزارتخانه محول شده است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصریح کرد: افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر به ویژه با وجود تابش مناسب خورشید و برخورداری از روزهای آفتابی فراوان در طول سال انتظار می رود. 
وی در ادامه با اشاره به مسئله آلودگی هوای پایتخت یادآور شد: شاخص آلایندگی روز گذشته ۱۳۰ بود و علت تعطیلی برخی مدارس و شروع با تاخیر دو ساعته کار در ادارات، سازمان ها و نهادها، پیشگیری از شدت آلودگی هوا بود. 
این مقام مسئول در خاتمه با بیان این که کاهش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها صرفا با برنامه های مقطعی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: برنامه های بلندمدت نظیر ارتقاء سطح استاندارد انواع سوخت، یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها و کاهش استفاده از خودروهای شخصی توسط مردم باید عملیاتی و اجرایی شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.