نعمت‌زاده: تنها ۵ درصد تولیدات ایران از دانش روز دنیا عقب است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حمایت از تولیدات داخلی کشور و کیفی خواندن آن گفت: ۹۵ درصد کالاهای تولیدی ما از کیفیت برخوردارند و تنها ۵ درصد آنها از دانش روز دنیا عقب است و باید فوت کوزه‌گری را در این زمینه یاد بگیریم.

محمدرضا نعمت‌زاده در  نخستین اجلاس فعالان اقتصادی غیردولتی پس از اجرای برجام در سالن اجلاس سران اظهار کرد: برخی از افراد به من مراجعه می‌کنند و خواسته‌هایی برای شرایط پساتحریم دارند که امکان‌پذیر نیست.

وی در توضیح افزود: تسهیلات بدون بهره و یا عدم دریافت مالیات از کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی امکان‌پذیر نیست. اما آنچه مانع رقابت‌پذیری و کند شدن صادرات و کسب و کار می‌شود ما رفعمی‌کنیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این مذاکرات (مذاکرات هسته‌ای) خیلی فکر می‌کردند ما در مقابل قدرتمندان ناتوانیم و نمی‌توانیم به بحث منطقی بپردازیم اما با تجربه و فهم  و شعوری که داشتیم به موفقیت رسیدیم. 

نعمت‌زاده یادآور شد: بنگاه‌های ما باید همانند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در کلاس بین‌المللی فعالیت کنند. به طوری که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما حتی از لحاظ زبان گفتاری (انگلیسی) کمتر از زبان مادری صحبت نمی‌کردند. در اقتصاد دنیا ظرافت‌های‌ریزی وجود دارد که این عوامل به عنوان امتیاز برای بنگاه‌ها به حساب می‌آید. 

وی یادآور شد: سطح دانش ما ۹۰ درصد جهان است و تنها در همان ۵ تا ۱۰ درصد گیر داریم و باید خودمان را برای رقابت با آن آماده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌کالاهای تولیدی ما نیز ۹۵ درصد کیفیتی با تولیدات جهانی نمی‌کنند و تنها همان ۵ درصد است که از تولیدات جهانی فاصله دارد و ما باید فوت کوزه‌گری را یاد بگیریم.

وی در خصوص لزوم توجه به واگذاری و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در بخش‌های مختلف صنعت هیچ مشکلی برای واگذاری‌ها نداریم اما در بخش معدن مواردی جزء استثنائات هستند و امکان انتقال آن به بخش خصوصی ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش تجارت نیز کاملا در اختیار بخش خصوصی خواهد بود و به قول آقای رئیس‌جمهور چیزهایی که در دستمان است باید رها کنیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.