یادی از مخالفان برجام چند روز پس از اجرا/ دلواپسان چه می‌گفتند؟

درخت مذاکرات ۱۲ ساله هسته‌ای بالاخره میوه داده و پای تحریم‌ها از گلوی توسعه ایران برداشته شده است. در این میان بسیاری تلاش کردند اما دلواپسانی هم هستند که در هر شرایطی ساز مخالف زدند.

با تغییر دولت در دو سال و نیم اخیر، افراد و مشی تیم مذاکره‌کننده درباره موضوعات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نیز تغییر کرد. دولتمردان قبلی و هوادارانش این مشی را نمی‌پسندیدند، چرا که موفقیت گروه جدید، ناموفق بودن گروه پیشین را به رخ می‌کشید. همین شد که بنای دلواپسی گذاشتند که نگرانند قدرت‌های غربی سر مذاکره‌کنندگان ما کلاه بگذارند و گویی هیچ راهی برای رسیدن به نتیجه وجود ندارد و از همین رو بدون ارائه راهکار مشخصی بنای غر زدن و حتی گاهی تهدید کردن و تهمت زدن گذاشتند. انتقادات آنها البته وقتی مذاکرات ماه های پایانی‌اش را طی می‌کرد، از بی‌اعتمای به طرف‌های غربی فراتر رفت؛ دلواپسان علنی می‌گفتند که به مذاکره‌کنندگان هموطنشان هم اعتماد ندارند و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را خائن خواندند و وقتی برجام حاصل شد، عصبانیتشان تا حدی اوج گرفت که یکی از آنها تهدید کرد که ظریف و صالحی را با سیمان در قلب راکتور اراک دفن می‌کند!
ماجرای این دلواپسی‌ها در اردیبهشت سال ۹۳ و چندماه پس از تفاهم‌نامه اقدام مشترک ژنو رسمیت یافت. جمعی از مخالفان دولت در سیزدهم این ماه در محل سفارت سابق آمریکا دور هم جمع شدند تا با حرف‌هایشان بر سر رسیدن به توافق هسته‌ای سد بزنند.  برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس و بعضی از اعضای دولت‌های نهم و دهم در همایشی تحت عنوان «دلواپسیم» شرکت کردند. همان زمان برنامه "ما دلواپسیم"اجرا شد. هدف غایی برگزارکنندگان همایش، ایجاد جریانی برای جلوگیری از توافق نهایی ایران با گروه پنج به علاوه یک بود. اما دلواپسان به برگزای یک همایش بسنده نکردند و تا امروز هم در مراسم و همایش‌های متنوعی شرکت می‌کند تا هرچه در چنته دارند علیه مذاکرات هسته‌ای و نتیجه آن، به کار گیرند.
مروری می‌کنیم بر برخی از گفته‌ها و کنش های دلواپسان در طول این دو سال و نیم به‌ویژه در یک سال اخیر که رسیدن به نتیجه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد، البته این مرور مشتی نمونه خروار است:
 

نام  و مسئولیت سخن یا کنش علیه مذاکرات هسته‌ای
فریدون عباسی
(رئیس سابق سازمان انرژی اتمی)
آقای ظریف و تیمش، به‌خصوص آقای روحانی  پذیرفته‌اند مجرم‌اند./
این‌ها یک قوم و طایفه‌ای هستند و به صورت طایفگی تصمیم می‌گیرند. خوب تصمیم بگیرند. اگر خراب کردند و کارشان بد شد و کشور به خطر افتاد، ما هستیم./ نباید ظریف را قهرمان ملی کنیم.
ناصر نوبری
(سفیر سابق ایران در روسیه)
مذاکرات تیمی که ۱۰ سال پیش شکست خورده را چگونه به‌عنوان یک نمونه عالی و الگوی موفق مطرح می‌فرمایید؟ این مانند آن است که یک تیم فوتبال ۱۰ سال پیش در یک بازی از حریف خود ۶ بر صفر باخته باشد و حالا سرمربی آن تیم خود را قوی‌ترین تیم بنامد و حتی ماجرای آن بازی شکست خورده را به عنوان یک الگوی موفق بنویسد و با افتخار خواستار مطالعه تاکتیک‌ها و تکنیک‌های آن تیم شکست‌خورده شود! / دوستان (ظریف و تیم مذاکره‌کننده) یک دوره آموزش ضمن خدمت درباره اصول و روش‌های دیپلماسی نیز لازم دارند.
حمید رسایی
(نماینده مجلس)
{تهدید ظریف} مراکز هسته‌ای تعطیل شوند نمی‌گذاریم در کشور بمانی/ ظریف و خانم وندی شرمن رابطه خصوصی دارند/ دستی که پای توافق بد و ذلیلانه که خطوط قرمز رهبری معظم انقلاب در آن نقض شده را امضا کند یا چنین توافقی را برای ارائه به امام خامنه‌ای به ایران بیاورد، می‌شکنیم.
روح‌الله حسینیان
(نماینده مجلس)
{خطاب به صالحی و ظریف} شما می‌خواهید قلب اراک را دربیاورید و توی آن سیمان بریزید. آماده باشید  شما را بجای قلب اراک در رآکتور می‌گذاریم و روی شما سیمان می‌ریزیم./ بحول و قوه الهی به زودی شما را محاکمه و مجازات خواهیم کرد.
الیاس نادران
(نماینده مجلس)
دولت استراتژی مذاکرات را تغییر دهد/ ناامید کردن مردم همان‌قدر مذموم است که امید واهی.
سعید زیباکلام
(رئیس اسبق اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت‌خارجه)
بالاترین مرجع اجرایی کشور به بالاترین مقام و در محضر ملت می‌گوید قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم و فشار راه به جایی نخواهد برد و برای کسب توافق راهی جز احترام متقابل و مذاکره توانمند وجود ندارد؛ آیا به‌ راستی این طور است؟ این یک دروغ بزرگ است./ وزیر امور خارجه روابط صمیمانه ای با جو بایدن، معاون اوباما و دیگر مقام‌های امریکایی دارد.
محمدعلی رامین
(دبیرکل بنیاد جهانی هولوکاست)
ایران ‌قدرتمند ‌نیازی به ‌مذاکرات هسته‌ای نداشت/ دولت یازدهم درواقع درحال مذاکره با اسرائیل است؛ زیرا کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا و خود آمریکایی‌ها به نیابت از اسرائیل در حال مذاکره با ما هستند./ در ۴۰ سالی که در عرصه سیاسی جهان حضور دارم تاکنون شاهد این نبودم که یک دولتی مانند دولت آقای روحانی، عزت مردم خود را بفروشد.
علی‌اصغر زارعی
(استاد دانشگاه، نماینده مجلس)
تیم مذاکره‌کننده ایرانی از ابتدا با وادادگی جلو رفت. اعتراض من به قبل از مذاکرات است. چرا تیم مذاکره‌کننده قبل از شروع مذاکرات اعلام کرده خط قرمز ما فقط غنی‌سازی است و بقیه موارد یا زرد است یا سبز. کجای این رویکرد دیپلماتیک است؟ نوعی انفعال است.
علی‌‌اصغر زارعی در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل ایران در بررسی برجام، به هیئت رئیسه اعتراض کرد و سپس برای دقایقی در گوشه‌ای از مجلس شروع به گریه کردن کرد اما به دلیل فشار روحی و روانی که به قلب وی وارد شد، وضعیت این نماینده مجلس نامساعد شد به طوری که فورا به بخش اورژانس منتقل و تحت نظر پزشکان قرار گرفت.
جواد کریمی قدوسی
(نماینده مجلس)
رهبری در یک جلسه خصوصی در خصوص اقدامات وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه تذکرداده است. {ظریف پاسخ داد: شما دروغ می‌گویید و با این گونه حرف‌ها به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و در آن جلسه هرگز آقا به من تذکر ندادند}/ روحانی اطلاعات مهم فقهی را در اختیار انگلیسی‌ها قرار داده است/ رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است.
کریمی قدوسی طرحی را درباره الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران تنظیم کرده بود که در آن نیز NPT را MPT (ام‌پی‌تی) نوشته بود.
او همچنین طراح طرح ۳ فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای در اردیبهشت ماه امسال بود. طرحی که امضاکنندگانش با بیان اینکه به آن‌ها دروغ گفته شده، یکی یکی امضاهایشان را پس گرفتند.
مهدی کوچک‌زاده
(استاد دانشگاه، نماینده مجلس)
مذاکرات هسته‌ای ایران شکست خورده و رفتارهای اروپا و آمریکا نیز بیانگر این موضوع است.
کوچک‌زاده در یک مشاجره در صحن مجلس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را «خائن» خطاب کرد. او به ظریف گفت: در منطقه گند زدید و رهبری دستور داده مذاکرات را متوقف کنید. که البته بابت سخن دروغ با واکنش قاطع ظریف موجه شد.
محمود نبویان
(استاد حوزه و دانشگاه، نماینده مجلس)
مبنای نگارش توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ بیانیه لوزان است که در این بیانیه هر آن چه طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم را از دست داده‌ایم./ من نمی‌دانم این توهین به ملت ایران چگونه می‌تواند یک دستاورد باشد. تعجب می‌کنم که چگونه آقایان این را یک دستاورد می‌دانند. آقای عراقچی و آقایانی که می‌گویید این یک دستاورد است، به ملت ایران جواب دهید این چه دستاوردی است؟
مرتضی آقاتهرانی
(استاد حوزه، نماینده مجلس و استاد اخلاق دولت احمدی‌نژاد)
شاید عده‌ای مبتلا به خودشیفتگی شده‌اند و می‌خواهند در حال خوش باشند. اگر بناست همیشه در حال خوش باشید این حرف دیگری است؛ ما از جشن بدمان نمی‌آید اما کجای دنیا رسم است که قبل از آن که برنامه‌ای باشد جشن بگیرند؟
آقاتهرانی که خود گرین کارت آمریکا را داشته، درباره دست دادن ظریف با اوباما گفت که آن دست با هیچ آبی پاک نمی‌شود.
مهرداد بذرپاش
(نماینده مجلس)
کاسب تحریم آنانند که با آن از مردم رای گرفته‌اند. یعنی با استفاده از تحریم و قول رفع آن از مردم رای گرفته‌اند. کاسب تحریم آنانند که عملکرد رئیس خود را پشت تحریم‌ها پنهان می‌کنند و پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نیستند./ اینکه هیچ توافقی از عدم توافق بدتر نیست یک شعار قاجاری است که تاریخ در مورد آن بد قضاوت می‌کند.
مرتضی حسینی
(نماینده مجلس)
برجام، ترکمنچای دیگر است/ بی‌قانونی دولت در برجام مشهود است.
مهدی محمدی
(کارشناس)
نوشته‌اند بیل هیکاک، ششلول‏بندی در غرب آمریکای قرن نوزدهم، ۲۰-۳۰ نفر را با تیر زده بود و وقتی از او می‌پرسیدند این چه کاری است که کرده، قسم می‏‌خورد فقط برای دفاع از خود ناچار شده آن آدم‌ها را بکشد.  سوالی که آن زمان برای اهالی آن منطقه پیش آمده بود، این بود: فرض کنیم هیکاک راست می‌گوید ولی  اساسا چرا باید لازم باشد کسی این همه از خود دفاع کند؟! حالا حکایت آقای ظریف است. به جای اینکه به منتقدان‌ گیرهای روان‌شناختی بدهد، شاید بهتر باشد یک بار از خودش بپرسد اساسا چرا این همه به من شک می‌کنند؟! دوران شک گذشته است آقای ظریف، اکنون یقین کرده‌ایم!
 

 
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.