پایگاه خبری اماراتی: منافع امارات در تنش بین ایران و عربستان نهفته است

پایگاه خبری اخبارالساعه امارات امروز (چهارشنبه) نوشت: امارات دوست ندارد بین ریاض و تهران مصالحه ای صورت گیرد چرا که منافع اماراتی ها در این شرایط محفوظ می ماند و هرچه این شرایط طولانی تر شود، ابوظبی استفاده بیشتری خواهد کرد.

این پایگاه خبری سپس به نقل از نوشته عبدالخالق عبدالله مشاور حکومتی بن زاید در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: عربستان اکنون در شرایط و حال و هوای گفت وگو با ایران نیست.
در این خبر آمده است: در مصیبت های عربستانی ها، فواید زیادی برای فرزندان شیخ زاید (اشاره به حاکمان ابوظبی) وجود دارد.
این پایگاه خبری می افزاید، شیوخ امارات که بدشان نمی آید این بحران (اختلاف میان عربستان با ایران) همچنان ادامه یابد، در عین حال چشمانشان به تلاش هایی است که از سوی کشورهای همچون پاکستان و چین برای حل این بحران آغاز شده است.
به نوشته عبدالخالق، پاکستان برای میانجی گری بین عربستان و ایران قدم پیش گذاشته اما ریاض در شرایط گفت وگو با تهران قرار ندارد؛ نواز شریف از تو تشکر می کنیم اما زمان، زمان مناسبی نیست و شاید برای تو هم مناسب نباشد.
این سخنان مشاور حکومتی شیوخ ابوظبی در حالی ایراد می شود که ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان روز گذشته با نخست وزیر پاکستان که برای کاهش تنش بین دو کشور به ریاض سفر کرده، دیدار کرد؛ نواز شریف سپس به ایران آمد.
رژیم آل سعود بعد از حوادثی که در اعتراض به شهادت شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان توسط برای سفارت سعودی در تهران و کنسولگری آن در مشهد رخ داد تمامی روابط دیپلماتیک، تجاری و سیاسی خود را با ایران قطع کرد و برخی کشورهای کوچک و تحت نفوذ خود که از نظر کمک های مالی به این کشور وابسته اند مثل سومالی، نیجریه، سودان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای قطع روابط با ایران تحت فشار قرار داد.
امارات اما به دلیل حفظ مصالح و منافع زیادی که در تجارت با ایران دارد با اینکه تحت فشار شدید عربستانی ها قرار داشت تنها سطح روابط خود را با ایران کاهش داد، اما آن را قطع نکرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.