لوبانوف چهلمین بازیکن خارجی پرسپولیس

پرسپولیس رکورد دار استفاده از بازیکنان خارجی در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران یک بازیکن دیگر خارجی را هم گرفت،دروازه بان تازه پرسپولیس که الکساندر لوبانف نام دارد اولین بازیکن این تیم از کشور های آسیای میانه است.

در ادامه ۴۰ بازیکن خارجی تاریخ  سرخپوشان مرور می کنیم:

۱-ویلیام مک لوری(اسکاتلند وسپس نیوزلند): در سال ۱۳۵۵ به پرسپولیس آمد وبعد از ۲ بازی به نیوزلند رفت ودر جام جهانی ۱۹۸۲ با تیم نیوزلند در جام جهانی شرکت کرد.

۲-آلن ویتل(انگلستان): در سال ۵۵ به پرسپولیس آمد،در سال ۱۹۷۲ توسط سر الف رمزی به تیم ملی انگلستان دعوت شده بود.

۳-ساشا ایلیچ(مقدونیه): در سال ۸۲ به تیم آمد وهنگام حضور در این تیم ۳۳ ساله بود،بعد ها با تیم ملی مقدونیه روبروی تیم ملی ایران ایستاد.

۴-عیسی ترائوره(مالی): اولین بازیکن آفریقایی پرسپولیس سابقه بازی در تیم ملی فوتبال کشورش را یافت وبعد ها خودش کار پر منفعت نقل وانتقالات را انتخاب کرد.

۵-کریستوفرره(لیبریا وفرانسه): قرار داد بست اما حتی یک بازی در پرسپولیس نکرد.

۶-سامبوچوجی(نیجریه): با لقب موتور گلزنی ساربروکن به ایران آمد وبعد از ۴ بازی از این تیم جدا وغیب شد وبعد از رفتن از فوتبال ایران فوتبال بازی نکرد.

۷-ایلیا پروسکی(مقدونیه): دفاع متوسطی که سال ۸۴ در پرسپولیس بازی کرد  وبی صدا هم جدا شد ورفت.

۸-یان نیکلوسکی(مقدونیه): با وجود حضور ۳ گلر،در سال ۸۳ به ایران آمد وبعد از نیم فصل وبدون حتی یک بازی ۱۰۰ میلیون تومان گرفت ورفت.

۹-کارلوس ریورا(پاناما): بعد از بازی ایران وپاناما در سال ۸۳ به ایران آمد و۳ بازی کرد وپرسپولیس عطای او را به لقایش بخشید واو هم دیگر دنبال طلبش نیامد.

۱۰-خوزه آنتونی تورس(پاناما): مثل ریورا، بعد از چند بازی وسوتی های عجیب برابر شموشک از پرسپولیس جدا شد ورفت.

۱۱-رافائل ادریو(نیجریه): بازیکنی که به دنبال احراز بیماری یرقان،از ایران رفت و شکایت او ۶ امتیاز از پرسپولیس سال ۸۶ کسر کرد.

۱۲-ژاک الونگ(کامرون): بازیکنی بسیار خوب که بعد از درخشش در لیگ ایران به تیم ملی قدرتمند کامرون هم دعوت شد وبعد ها مصدوم شده وبه شدت افت کرد.

۱۳-روبرت ساها(چک): دفاع چپ بلوند وقدرتمند که از ارکان اصلی تیم دنیزلی ۸۵ بود.

۱۴-لویی صلاح حسن(عراق): در پرسپولیس تنها ۸-۷ بازی کرد و۲ گل زد اما ملی پوش عراقی بود ودر جام ملت های ۲۰۰۷ با تیمش قهرمان آسیا شد.

۱۵-زیاد شعبو(سوریه): مهاجم متوسط از سوریه که در نیم فصل دوم لیگ ۸۵ به ایران آمد وکاری هم از پیش نبرد.

۱۶-طارق جبان(سوریه): مدافع ۳۳ ساله سوری که لقبش کاناواروی سوریه بود اما در ایران چندان چنگی به دل نزد.او هم با زیاد شعبو همزمان در پرسپولیس بود.

۱۷-جورو آراندا گوانا(پارا گوئه): نقطه ضعف پرسپولیس ۸۶ جذب بازیکن عجیب به نام آراندا بود که تنها در یک بازی برای سرخها بازی کرد ومدیر پرسپولیس پذیرش او را به خاطر احترام به معرفی او توسط یک پیشکسوت مسن دانست.

۱۸-ماته دراگچویچ(کرواسی): مهاجمی که در نیم فصل دوم لیگ ۸۶ آمد و۳ گل زد وعملکردش خوب بود اما در پایان فصل از تیم جدا شد.

۱۹-ابراهیم توره(سنگال): استاندارد ترین مهاجم خارجی لیگ برتر ایران که در ۳ فصل ونیم حضورش ۶۱ گل در لیگ ایران زد،در پرسپولیس ناموفق ترین سالش را سپری کرد.

۲۰-ایوان پترویچ(صربستان): هافبک طراح پرسپولیس ۸۷ که در این تیم ابدا مثل پترویچ تیم ابومسلم نداد.

۲۱-فرانک آتسو(توگو): مدافع سال ۸۷ پرسپولیس که سابقه حضور در جام جهانی را با توگو داشت اما در پرسپولیس زیر سایه سایر مردان این تیم ماند.

۲۲-پائولو دی کارمو(برزیل): مهاجم غیر کار آمد که بعد ها تبدیل به سمبل ضعف وگل نزنی برای پرسپولیس شد ونقطه سیاه کارنامه فنی افشین قطبی در لیگ برتر بود.

۲۳-اشپیتیم آرفی(آلمان وآلبانی): او هم ابدا بازیکنی که در پیام مشهد ۱۸ گل زده بود نشد ویعد از ۲ سال ضعیف پرسپولیس را ترک کرد.

۲۴-تیاگو فراگا(برزیل): هافبک میانی که رسیدن سابقه حضورش در پرسپولیس از سال ۸۸ به سال ۸۹ نشان از حضوری مثبت داشت از خوبهای این تیم در این سالها بود.

۲۵-وسلی برازیلیا(برزیل): مهاجمی که مایه های موفقیت وبرتری را داشت اما نامنظم بود وخیلی زود از پرسپولیس ۸۸ جداشد.

۲۶-حوار ملا محمد(عراق): بیشترین سابقه ملی را در بین بازیکنان ملی خارجی داشت،سال ۸۸ در پرسپولیس بود وسپس به استقلال هم رفت.

۲۷-ممدوتال(بور کینافاسو): یک مدافع متوسط برای پرسپولیس ۹۰ وبرای تقویت نیمکت ذخیره های این تیم بود.

۲۸-ایمون زائد(ایرلند): مهاجمی متوسط وارزان که ناگهان با زدن گلهای زیاد وهت تریک در دربی چهره کرد وبا شکلی تلخ از پرسپولیس ۹۱ کنار گذاشته شد اما با ۱۲ گلش در تاریخ پرسپولیس ماند.

۲۹-آسمیر آودوکیچ(بوسنی): تنها در ۸ بازی لیگ قهرمانان آسیابرای پرسپولیس ۹۰ و۹۱ بازی کرد وبعد از آن از ایران رفت،آودوکیچ یکی از ۳ گلر بوسنی در جام جهانی ۲۰۱۴ بود.

۳۰-ولاتکو گراز دانوسکی(مقدونیه): در نیم فصل دوم لیگ ۹۱ به پرسپولیس آمد وعلیرغم ارائه عملکردی خوب قرار داش برای سال بعد تمدید نشد.

۳۱-پائولو سوسا(پرتغال): در سال ۹۱ به تیم آمد وبا مصدومیت بدون بازی پرسپولیس را ترک کرد.

۳۲-نیلسون کوریا جونیور(برزیل): باورش سخت بود که گلری برزیلی ناگهان کاندید اعلام نامش به عنوان بهترین خارجی تاریخ پرسپولیس شد،او را برای بازی کردن سوشا مکانی وروحیه دادن به او کنار گذاشته وبعد ها متوجه شدند که اشتباهی بزرگ کرده اند.

۳۳-مارکو پرویچ(صربستان): او هم در نیم فصل دوم سال ۹۱ به پرسپولیس آمد وعلیرغم عملکرد خوب به این بازیکن هم در سال ۹۲ پیشنهاد ادامه همکاری ندادند.

۳۴-مارکو سپانویچ(مونته نگرو): سپانویچ هم نقطه ضعف فنی علی دایی در سال ۱۳۹۲ بود ،او هم بدون بازی پرسپولیس را ترک کرد.

۳۵-مایکل اومانیا(کاستاریکا): ملی پوش بزرگ اهل کاستاریکا که کاپیتان ومرد مهم این تیم در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود ودر ۲ سال اخیر در پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس بوده است

۳۶-تادئو(برزیل): در نیم فصل دوم پارسال به جمع سرخپوشان آمد ولی سنگین بود وچیز زیادی از خود نشان نداد ودر پایان فصل به کشورش برگشت.

۳۷-فرناند گابریل(برزیل): هافبک طراح سال گذشته که به خاطر قدرت وتوان خوبش در مقطعی پرسپولیس را به خودش وابسته کرد.

۳۸-لوکا ماریچ(کرواسی): مدافع میانی که برانکو در ابتدای فصل او را به جلال حسینی ترجیح داد اما در طول فصل مدافعی نبود که چندان چنگی به دل بزند.

۳۹-جری بنگستون(هندوراس): بنگستون مهاجم ابتدای فصل که ظاهرا همه مسئولیت جذب او را از خود رفع میکردند اما بعد ها همه از او وعملکردش راضی بودند.

۴۰-الکساند لبانوف(ازبکستان): و سر انجام گلر ۳۰ ساله ای که سرخها او را به جمع خود افزوده اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.