سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: طلب ایران را به همراه سود آن بازمی‌گردانیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت سود دارایی‌های توقیف شده ایران بیشتر از اصل آن است.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه آمریکا؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا می توانید اطلاعات بیشتری درباره اینکه ایرانی ها در لاهه خواهان چه میزان مبلغی بودند، در اختیار ما قرار دهید، پاسخ داد: من در این رابطه جزئیات زیادی در اختیار ندارم؛ اما آنها چهارصد میلیون دلار مطالبه دارند و بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار را به عنوان سود این مبلغ دریافت می کنند. این موضوعی بود که دو طرف بر روی آن توافق کرده بودند. این موضوع به فروش تجهیزات نظامی آمریکا به ایران پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ باز می گردد.
این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: واکنش شما به سخنرانی دیروز "دان شاپیرو،" سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی، و انتقاد شدید وی از شهرک سازی در این برهه حساس که تحریمهای ایران برداشته شده است، چیست، گفت: او در کنفرانس مطالعات امنیت ملی سخنرانی کرد. وی به این کنفرانس دعوت شده بود. این بخشی از تعهد وی است که درباره مسائل منطقه و جهان صحبت کند. او از مدتها پیش به این کنفرانس دعوت شده بود. او به موضوع جدیدی اشاره نکرده است. ما بارها مراتب نگرانی خود را درباره خشونت ها از هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی اعلام کرده ایم. بدیهی است که خشونت های طرف فلسطینی را محکوم می کنیم. ما همچنان نگران خشونت شهرک نشینان اسرائیلی ضد فلسطینی ها هستیم. ما ارزش زیادی برای روابط خود با اسرائیل قائل هستیم. سفیرمان نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرد. ما این مسائل را همچنین به طورعلنی و غیرعلنی هم به مقامات اسرائیل منتقل می کنیم.ما می دانیم که هنوز نگرانی هایی درباره توافق ایران وجود دارد .اما حالا زمان آن است که با مقامات اسرائیل رو راست و صریح باشیم تا بتوانیم سبب تقویت روابط خود با آنها شویم و شاهد پیشبرد در راه حل دو کشور باشیم. او مسائلی را مطرح کرد که آمریکا از مدتها پیش درباره خشونت ها و فعالیت های شهرک سازی و راه حل دو کشور بیان کرده است.
وی افزود: همان طور که می دانید موضع ما درباره موضوع شهرک سازی شفاف است. موضع ما این است که فعالیت های اسرائیل غیرقانونی و برای رسیدن به صلح غیرسازنده است. ما همچنان درباره راهبرد کنونی اسرائیل در قبال شهرک سازی عمیقا نگرانیم. دولت آمریکا هرگز از موضوع شهرک سازی حمایت نکرده است زیرا دولت های پیشین آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات همگی معتقدند که این موضوع ماوراء مرزهای سال ۱۹۶۷ است که چشم انداز راه حل دو کشور را تضعیف می کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: در گزارش سازمان ملل درباره شمار تلفات درگیریها در عراق از سال ۲۰۱۴ تاکنون به مواردی از بدرفتار نیروهای امنیتی عراق و شبه نظامیان با غیرنظامیان و مواردی از جنایات جنگی اشاره شده است، آیا این موضوع مایه نگرانی شما نیست، گفت: این موضوع همیشه مایه نگرانی ما بوده است. ما در حال بررسی این گزارش هستیم و وزارت خارجه ارزیابی مستقل درباره این گزارش خواهد داشت. رفتار درست با غیرنظامیان موضوعی است که ما بارها در تماس های خود با مقامات عراق درباره آن گفتگو می کنیم.
این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید گزارش هایی مبنی برای دیدار اعضای ائتلاف برای آزاد سازی موصل وجود دارد آیا شما نقشی برای حضور نیروهای پیشمرگ کرد برای آزاد سازی موصل در نظر می گیرید، گفت: من هیچ ارزیابی نظامی در اینجا و در این تریبون نمی کنم. همه به خوبی اهمیت موصل و بازپسگیری آن را درک می کنند و همه اعضای ائتلاف بر روی این موضوع تمرکز کرده اند. من درباره جزئیات این عملیات صحبتی نمی کنم و این به عهده دولت عراق است که در این رابطه صحبت کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.