تحریم های ژاپن علیه ایران روز جمعه لغو می شود

کابینه ژاپن روز جمعه این هفته – دو روز دیگر – سندی را امضا می کند که با توجه به توافق نهایی هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم های ایران به طور کامل رفع می شود.

با امضای این سند، به گفته وزیر امور خارجه ژاپن، پیمان اقتصادی جامع با ایران نیز این هفته نهایی خواهد شد. ضمن آنکه شرکت های ژاپنی علاوه بر سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز می توانند در بخش خودرو، هواپیما و قطارهای تندرو با ایران قراردادهایی امضا کنند.
کابینه ژاپن اعلام کرد: توکیو قصد دارد بار دیگر اکتشاف میدان نفتی آزادگان در مرز با عراق را که بیش از پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، آغاز کند.
شش سال پیش شرکت «اینپکس» ژاپن از این طرح کنار کشید، اما بار دیگر گزارش ها حاکی است که دولت ژاپن می خواهد در این طرح فعال شود.
روزنامه «نیکی آسیا» ژاپن نوشت: آن زمان آمریکا تهدید کرده بود که اگر این شرکت ژاپنی به فعالیت هایش ادامه دهد، برای نقل و انتقالات مالی دچار مشکلاتی خواهد شد. اما حالا با توجه به لغو تحریم ها، مانعی برای همکاری با ایران وجود ندارد.
به دنبال افزایش تحریم ها ارزش صادرات ژاپن به ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۷۰ میلیون دلار رسید که نزدیک به ده برابر قبل از تحریم ها کاهش نشان می دهد.
پس از آن، شرکت ملی نفت چین قراردادی را در سال ۲۰۰۹ میلادی به ارزش یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار برای اکتشاف این میدان امضا کرده بود، اما نتوانست به تعهداتش عمل کند.
نشریه ژاپنی نوشت: به همین دلیل فعالیت ها در میدان نفتی آزادگان در ایران به مراتب عقب تر از برنامه است.
«نیکی آسیا» نوشت: ژاپن برای اینکه بتواند از وابستگی به واردات نفت عربستان و امارات که نیمی از نفت کشور را تامین می کنند رهایی یابد، می خواهد بار دیگر فعالیت در میدان نفتی آزادگان را از سربگیرد.
دولت ژاپن اعلام کرده است که افزون بر سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران به بانک های این کشور اجازه می دهد که برای تعاملات مالی و ارزی با ایران شعبه های جدیدی نیز افتتاح کنند.
«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز اعلام کرده است با توجه به لغو تحریم ها در هفته جاری در کابینه ژاپن، پیمان اقتصادی جامع با ایران نیز این هفته نهایی خواهد شد.
وی افزود که با این حساب تحریم های ژاپن نه تنها در بخش سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز برداشته می شود، بلکه شرکت های ژاپنی می توانند در بخش خودرو، هواپیما و قطارهای تندرو با ایران قراردادهایی امضا کنند.
میزان صادرات ژاپن به ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۷۰ میلیون دلار ارزش داشت.
وزیر امور خارجه ژاپن افزود که ژاپن بر اساس روابط تاریخی دوستانه خود با ایران و برای گسترش همکاری ها با تهران روز دوشنبه هیات اقتصادی را به ایران اعزام می کند.
کیشیدا گفت که کشورش قصد دارد برای کاستن از تنش ها میان ایران و عربستان نیز میانجیگیری کند

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.