عضو جامعه مدرسین: اگر رد صلاحیت‌ها با نگاه جناحی باشد خلاف تقوا است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه «اعضای شورای نگهبان، افرادی عالم،‌ عادل و بی‌غرض هستند»، گفت: آنچه مضر است و انتظار است این‌گونه نباشد، این است که احیانا آقایان خطا کنند و متوجه خطای خود شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، با ارائه ارزیابی خود از عملکرد هیئت‌های نظارت زیر نظر شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ نزدیک به ۶۰ درصد کاندیداهای انتخابات مجلس دهم که عموما با عنوان عدم احراز صلاحیت صورت گرفته است گفت: باید دلایل را از خودشان سؤال کرد. باید دید اطلاعیه شورای‌ نگهبان در این باره چه می‌گوید. یک وقت می‌گویند ما باید احراز صلاحیت کنیم و یکسری اسناد در دست داریم که احراز نمی‌شود. یک وقت نه، گفته می‌شود این به معنای رد صلاحیت است نه عدم احراز؛ اینها متفاوت است. طبیعتا اگر عدم احراز باشد، وقتی شکایت شود و پیگیری صورت گیرد، این موارد برمی‌گردند. حتی آنجا که رد صلاحیت هم شود ممکن است باز چنین وضعی داشته باشد باید مراجعه کرد دید خودشان چه می‌گویند و چه اظهار نظری دارند.
وی در واکنش به دیدگاهی که ردصلاحیت‌ها را با نگاه جناحی و سیاسی تلقی می‌کند، گفت: من بعید می‌دانم. حقیقت این است که اگر صرفا جناحی باشد این کار برخلاف عدالت است. یک وقت می‌بینید طرف در یک جناحی بوده ولی نقطه ضعف‌هایی داشته است؛ یعنی در واقع صرف جناح نبوده بلکه چون نقطه ضعف‌هایی وجود داشته است، یا لااقل اسناد این‌طور نشان داده، ردصلاحیت شده است. اگر ردصلاحیت‌ها بر مبنای نگاه سیاسی و جناحی باشد، خلاف تقواست.
وی درباره برخی دیدگاه‌ها که عدم احراز صلاحیت را همان عدم صلاحیت و به نوعی بازی با آبروی افراد تلقی می‌کنند،‌ تأکید کرد: در انتخابات همه چیز پیدا می‌شود. این حرف‌ها هم است. اگر واقعا خود شورای‌ نگهبان اظهار کرده است ما صلاحیت احراز نکردیم معنایش این نیست که آبروی طرف مورد خطر قرار گیرد. مثل این می‌ماند شما احراز نکردید یک نفر عادل است تا پشت سرش نماز بخوانید. وقتی می‌گویید من احراز نکردم معنایش این نیست که نسبت به او اشکالی را مطرح کنید یا اشکالی در صلاحیت او باشد.
غروی ادامه داد: گاهی فرد، شناخته شده نیست و از این جهت صلاحیتش احراز نمی‌شود ولی وقتی اعتراض بدهد آقایان بررسی می‌کنند. چه بسا با گفت‌وگو برایشان روشن می‌شود که آن خصوصیات و شرایط را داراست.
غروی با این حال تأکید کرد: البته امکان خطا همیشه و همه جا هست و شورای نگهبان هم امکان خطا دارد. غیر از بالاترین مقام عصمت، در بقیه خطا راه دارد. مهم این است که آدم عمدا خطا نکند یا اگر خطا کرد بر خطای خود پافشاری نکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امکان خطا هست. مگر اینها مقام عصمت دارند؟ حتی ممکن است یک کسی را رد صلاحیت کنند و در محاکمی یک کسی حتی محکوم شده باشد اما واقعا مسئله به شکل دیگری باشد.
وی افزود: آنچه مضر است و انتظار است این‌گونه نباشد این استکه احیانا آقایان خطا کنند و متوجه خطای خود شوند، باز بر خطا اصرار داشته باشند؛ این بد و خلاف عدالت است. باید دقت داشت که هم ممکن است آقایان اشتباه کنند و هم ممکن است منابعی که اخبار و اطلاعات را درباره کاندیداها ارائه می‌دهند اشتباه کنند. وجود راه اعتراض هم به همین خاطر است که جلوی خطاهای احتمالی گرفته شود.
غروی ادامه داد: گاهی مواقع یک شبهاتی برای فرد پیش می‌آید که نمی‌تواند صلاحیت کاندیدا را احراز کند ولی وقتی با خود کاندیدا صحبت می‌شود، خودش عذرهایی دارد و توضیحاتی ارائه می‌دهد که مسئله را حل می‌کند. گاهی هم یک تشکیلاتی، گزارشی درباره یک کارمند خود می‌دهد که جنبه سلبی دارد بعد وقتی رخ به رخ با خود فرد صحبت می‌شود، مسئله به شکل دیگری می‌شود و حل و فصل می‌شود. این اتفاقات ممکن است و دور از انتظار نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یا ما باید به تشکیلاتی که مورد اعتماد نظام است، اعتماد کنیم و تا آنجا که ما اطلاع داریم اعضای شورای نگهبان افراد عالم، عادل و بی‌غرضی هستند. تعبیرات خلاف برای این افراد مشکل است اما ممکن است اشتباه کنند، حتی ممکن است در منابع خبری‌شان اشتباه باشد. به این ها که از آسمان خبر نمی‌رسد. طبعا نامه می‌نویسند برای منابع استعلام که اگر مطلبی درباره فلان فرد هست، اطلاع دهید. اگر این اطلاعات نیاز به تحلیل داشته باشد تحلیل می‌کنند و صلاحیت فرد را رد یا تأیید می‌کنند. اگر کاندیدا هم اعتراض کرد، صحبت می‌شود تا معلوم شود نتیجه‌گیری اشتباه بوده یا درست.
وی با انتقاد از برخی اظهارات که تأکید رهبری بر مشارکت همه دیدگاه‌های جامعه حتی مخالفان در انتخابات را به موضوع بررسی صلاحیت‌ها ربط می‌دهند، گفت: این تأکید رهبری برای رأی دادن است والا نمی‌شود هر کسی را وارد مجلس کرد. نمی‌شود که یکسری اخبار و اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده سری را دست هر کسی داد. قطعا باید همه در هنگامه رأی‌گیری حضور داشته باشند و دعوت رهبری ناظر به این است؛ همه رأی بدهند و در سرنوشت کشور خود دخیل باشند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.