رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: مصوبه افزایش جریمه به پلیس ابلاغ نشده است

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مصوبه افزایش جرائم تخلفات رانندگی که هفته گذشته توسط هیات دولت به تصویب رسید، هنوز به پلیس ابلاغ نشده است.

سردار سیدتیمور حسینی روز چهارشنبه در پنجمین گردهمایی سالانه بین المللی ایمنی راه و ترومای کودکان افزود: با توجه به اینکه هنوز ابلاغی به پلیس برای اجرای جرائم رانندگی جدید ارائه نشده، جرائم جدید تا زمانیکه ابلاغ نشود، قابل اجرا نیست. 
وی تصریح کرد: پس از گذشت سه سال مبلغ جرائم رانندگی در کشور افزایش یافت اما انتقادات زیادی از سوی برخی حقوقدان و مردم نسبت به این موضوع شده است، اما نیروی انتظامی فقط وظیفه اجرای قوانین را دارد.
حسینی با بیان اینکه پیش زمینه تصادف بروز تخلفات رانندگی است، ادامه داد: اگر تخلفی نباشد، تصادفی هم اتفاق نمی افتد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در قانون اخذ جرائم رانندگی در تبصره سه ماده ۱۴ که از سال ۹۰ در حال انجام است، قانونگذار سهم تقصیر دستگاه های مرتبط با یک حادثه رانندگی را در نظر گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بنا به تشخیص کارشناسان راهور، هر دستگاه اجرایی که در وقوع حادثه رانندگی نقش داشته باشد، سهم تقصیر آن را مشخص می کنند.
حسینی با بیان اینکه یکی از آیتم های تضمین کننده سلامت قوانین بازدارنده است، افزود: باید اقدامات اثربخش باشد و قوانین بازدارنده فقط این نیست که جریمه ای داشته باشند بلکه باید اجازه داده نشود «بی کیفرمانی» اجرا شود.
وی تصریح کرد: امروز چرا راننده تخلف می کند چون خیال او راحت است مقررات به دلایل مختلف اعمال نمی شود چون روش ها نیز قدیمی است و یک بخش هم مربوط به جنس قانون است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: البته در سال های اخیر با برنامه های انجام شده نه تنها تلفات و صدمات ناشی از تصادفات را مهار کرده ایم، بلکه در طول این چند سال سیر نزولی بسیار قابل توجهی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: تعداد کشته های ناشی از تصادفات که در سال ۸۵ از مرز ۲۸ هزار نفر گذشته بود، اگر به این شیوه ادامه پیدا می کرد حتی تا ۷۰ هزار نفر هم می رسید که خوشبختانه با اقدامات جدی همه دستگاه های متولی، اکنون به حدود ۱۷ هزار نفر تلفات جاده ای رسیده است.
بر اساس مصوبه هیاا دولت، جریمه عبور از چراغ قرمز و سبقت غیرمجاز ۲۰۰ هزار تومان، هرگونه حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا و با حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ ۱۵۰ هزار تومان، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت) ۲۰۰ هزار تومان، سبقت غیرمجاز در راه های دو طرفه ۲۰۰ هزار تومان و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین تخلفاتی مثل حرکت مارپیچ ۱۵۰ هزار تومان، حرکت با دنده عقب در آزادراه ها و بزرگراه ها ۱۵۰ هزار تومان، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان یا افیونی ۴۰۰ هزار تومان، عبور از محل ممنوع ۱۰۰ هزار تومان، تجاوز به چپ از محور راه ۷۵ هزار تومان، عبور وسایل نقلیه از پیاده رو ۷۵ هزار تومان و عدم رعایت حق تقدم عبور ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.
پنجمین گردهمایی سالانه بین المللی ایمنی راه و ترومای کودکان از امروز(چهارشنبه) به همت مرکز اعصاب شفای بیمارستان خاتم الانبیا(ص)، بنیاد شهید، هلال احمر و راهور در مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر آغاز شد و دوم بهمن ماه پایان می یابد. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.