صندوق بین المللی پول: شیب رشد اقتصادی عربستان نزولی خواهد شد

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول و بانک «اچ اس بی سی»، اقتصاد عربستان در سال جاری میلادی در کندترین آهنگ از سال ۲۰۰۲ رشد می کند و دلیل آن نیز سقوط بهای نفت است که درآمدهای مالی این کشور را با کاهش فراوان روبرو کرده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش «چشم انداز اقتصاد جهانی» رشد اقتصادی بزرگترین صادرکننده نفت تا ۱.۲ درصد کند خواهد بود. این در حالی است که بانک اچ اس بی سی اعلام کرد که انتظار دارد رشد اقتصادی عربستان ۸/۰ درصد رشد داشته باشد. بنابر این گزارش صندوق بین المللی پول در مورد رشد اقتصادی عربستان خوشبینانه تر از گزارش بانک اچ اس بی سی است. 
کاهش طولانی مدت بهای نفت باعث کسری بودجه حدود ۹۸ میلیارد دلاری در سال گذشته برای عربستان شد که این مساله باعث شد تا مقامات این کشور هزینه ها را کاهش دهند. بهای نفت خام برنت از ماه اکتبر تاکنون تا بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته این در حالی است که پیش بینی قبلی صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود که رشد اقتصادی عربستان در سال جاری ۲.۲ درصد خواهد بود اما با وضعیت بهای نفت شرایط رشد اقتصادی عربستان کاهش تغییر کرد.
عربستان سال گذشته برای ۷۳ درصد از درآمدهای خود به نفت متکی بود و مقامات عربستان به دنبال کاهش وابستگی در این زمینه هستند. در میان تدابیر دیگر، مقامات سعودی به دنبال اشکال جدید مالیات و خصوصی سازی دارایی های دولتی هستند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.