شغل بعدی اوباما چه خواهد بود؟

تدریس، تاسیس بنیاد، وکالت، خاطره‌نویسی و سخنرانی پولی و حتی احتمال فعالیت در دادگاه عالی آمریکا و فعالیت‌های خیریه گزینه‌های فعالیت باراک اوباما پس از پایان دوران ریاست جمهوری است.

باراک اوباما، نخستین رییس‌جمهور رنگین پوست آمریکا سال آینده پس از پایان دو دور ریاست جمهوری، پلاک شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیای واشنگتن (کاخ سفید) را برای همیشه ترک خواهد کرد اما مقصد بعدی نخستین رییس‌جمهور رنگین پوست آمریکا (چهل و چهارمین رییس‌جمهور) کجاست؟
خبرگزاری فرانسه با پرسیدن این پرسش با انتشار گزارشی نوشت:
سابقه نشان داده است روسای جمهوری آمریکا به ندرت ممکن است پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری در پایتخت بمانند.
جیمی کارتر پس از پایان یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری به زادگاه خود، ایالت جورجیا بازگشت و رونالد ریگان نیز به کالیفرنیا رفت.
بیل کلینتون نیز در نیویورک زندگی جدیدی را آغاز و در آنجا بنیاد کلینتون را تاسیس کرد. این همان شهری بود که همسرش هیلاری نیز در آن فعالیت داشت و برای نخستین بار به عنوان سناتور از این ایالت به سنا راه یافت.
هیچکس هنوز دقیقا نمی‌داند پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (تاریخ ترک کاخ سفید از سوی اوباما) شغل و مقصد و خانه بعدی رییس‌جمهوری آمریکا کجا خواهد بود.
برخی گمانه‌ها حاکی است آنها (خانواده اوباما) ممکن است به " پالم اسپرینگز" و یا " هونولولو" یعنی جایی که زوج اوباما در آنجا سرمایه‌گذاری شخصی داشته و املاکی خریده‌اند بروند اما هنوز رسما این موضوع قطعیت ندارد.
شخص اوباما به شهر شیکاگو متصل است؛ جایی که زندگی سیاسی و حرفه‌ای خود را آنجا آغاز کرده است و در این شهر پیروزی بزرگی را پس از انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ جشن گرفت. همچنین اینک بنیاد و کتابخانه اوباما در این شهر بادخیز آمریکا واقع شده است.
اوباما سال گذشته هنگام افتتاح کتابخانه اوباما در شیکاگو در سخنانی درباره این شهر گفت: "همه رشته‌های زندگی من به شیکاگو برمی‌گردد و من در این شهر بود که به معنای واقعی کلمه مرد شدم. اینجا جایی است که برای نخستین بار با همسرم آشنا شدم و جایی است که فرزندان من به دنیا آمدند."
با این حال هنوز قطعی نشده است که شهر شیکاگو اقامتگاه بعدی خانواده اوباماست.
"پیتر اسلوین"، استاد دانشگاه نورث وسترن در حومه شیکاگو و نویسنده کتاب "زندگی میشل اوباما" دراین‌باره معتقد است: شیکاگو دیگر برای اقامت رییس‌جمهور آمریکا و خانواده اوباما کمی کوچک به نظر می‌رسد.
اوباما تاکنون برابر پرسش‌های خبرنگاران درباره مقصد بعدی خانواده رییس‌جمهوری گفته است، به موقع با توجه به اولویت‌های خانواده در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
اوباما در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا از این که خانواده‌اش (میشل و مالیا و ساشا) به خاطر ملاحظات رییس‌جمهوری او برنامه‌های شخصی خود را تغییر داده و فداکاری می‌کنند، قدردانی کرد.
در اوایل سال ۲۰۱۷ و زمان ترک کاخ سفید از سوی اوباما و خانواده‌اش، مالیا دختر بزرگ اوباما به دانشگاه خواهد رفت. او هم‌اینک در دبیرستان خصوصی "سیدول فرندز" در واشنگتن تحصیل می‌کند.
اسلوین معتقد است شاید اوباما نیز همانند سلفش (بیل) کلینتون دست به اقدام بزرگی بزند و وارد گود نقش‌آفرینی در پلاتفرمی جدید شود. اسلوین در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: دوستان خانواده اوباما انتظار دارند آنها در واشنگتن بمانند یا به نیویورک نقل مکان کنند.
از نظر اسلوین شهر نیویورک این امکان را برای خانواده اوباما فراهم می‌کند که در موقعیتی فعال‌تر (برای فعالیت‌های آتی‌شان) ظاهر شوند. در حالی که شیکاگو کمتر این مزیت را دارد.
میشل اوباما که وکیلی حرفه‌ای است امکان ورود به سیاست پس از پایان دوران ریاست جمهوری همسرش و تبدیل شدن به هیلاری کلینتون جدید در آمریکا را رد کرده است. اوباما چند هفته پیش در یک مصاحبه اعلام کرد: سه چیز در دنیا است که به طور کامل قطعیت دارد: مرگ، مالیات و عدم حضور میشل اوباما در آینده به عنوان نامزد ریاست جمهوری.
یک چیز برای اوباما حل شده است: این خانواده مشکل مالی خاصی نخواهند داشت. اوباما که خود دستی در قلم دارد انتظار می‌رود پس از پایان دوران ریاست جمهوری با نوشتن کتاب خاطراتش درآمد خوبی کسب کند.
"مارک آپدرگروف"، مورخ و مدیر کتابخانه لیندون جانسون در شهر آستن تگزاس در این‌باره معتقد است: خاطره‌نویسی سنتی رایج و مرسوم برای روسای جمهوری آمریکا به منظور کسب درآمد پس از پایان دوران ریاست جمهوری است.
علاوه بر آن "سخنرانی پولی" در آمریکا و دیگر کشورهای جهان نیز می‌تواند منبع درآمد خوبی برای روسای جمهور بازنشسته باشد.

فعالیت‌های خیریه؟ دادگاه عالی؟

اوباما پیشتر گفته است که امیدوار است با جوانان در محله‌های فقیرنشین شهرهای آمریکا که در آنجا نرخ ترک تحصیل، بیکاری و حبس بالاتر از جاهای دیگر است برای خلق "فرصت برابر" به معنای واقعی کلمه همکاری کند.
سابقه نشان می‌دهد در حالی که برخی روسای جمهوری آمریکا پس از پایان دوران ریاست جمهوری ترجیح داده‌اند به گوشه‌ای رفته و عزلت بگیرند اما برخی دیگر از آنها پس از دوران ریاست جمهوری مرحله دوم فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.
جان کویینزی آدامز، رییس جمهوری اسبق آمریکا که در سال ۱۸۲۹ در انتخابات برای راهیابی مجدد به کاخ سفید شکست خورد، به کنگره بازگشت و تا پایان عمر فعالیت خود را در کنگره متمرکز کرد. او در جریان ماجرای لغو برده‌داری فعالیت‌های گسترده و سخنرانی‌های فصیحی در کنگره داشت.
ویلیام هوارد تافت، رییس جمهوری اسبق آمریکا (۱۹۰۹ – ۱۹۱۳) نیز پس از پایان یک دوره ریاست جمهوری به عنوان رییس دادگاه عالی آمریکا به فعالیت مشغول شد.
آیا اوباما نیز که پیشتر رییس بخش حقوق هاروارد بوده و هنگام خداحافظی با کاخ سفید ۵۵ ساله خواهد بود، تمایل به ورود به سیستم قضایی و دادگاه عالی آمریکا را خواهد داشت؟ او در اکتبر ۲۰۱۴ در مصاحبه با نیویورکر به این احتمال این گونه پاسخ داد: فکر می‌کنم سیستم قضایی برای من بیش از حد رهبانی است. من شش سال رییس‌جمهور بوده‌ام و قرار است دو سال دیگر هم در این حباب باقی بمانم. به نظرم باید مدتی را بیرون از جایگاه ریاست جمهوری سر کنم.
با این حال تجربه دو رییس‌جمهور اسبق دموکرات آمریکا یعنی کارتر و کلینتون در تاسیس بنیادهایی جهانی و فعالیت‌هایی ورای مرزهای آمریکا به عنوان راهنما پیش چشم رییس‌جمهور آمریکاست.
برخی شایعات هم حاکی است اوباما ممکن است برای تدریس (در رشته حقوق) به دانشگاه کلمبیا یعنی همان محل تحصیلش در دهه ۱۹۸۰ برود.
او درباره علاقه‌اش به تدریس به نیویورکر گفته است: من تدریس را خیلی دوست دارم. دلم واقعا برای سروکله زدن با دانشجویان و کلاس‌های درس تنگ شده است.
از نظر "مارک آپدرگروف" مورخ، تاریخ دهه‌های گذشته آمریکا نشان می‌دهد "فعالیت‌های پس از دوران ریاست جمهوری" حتی می‌تواند تاثیری مثبت بر ترمیم وجهه روسای جمهوری آمریکا داشته باشد. او معتقد است: به نظر من روسای جمهور بازنشسته می‌توانند در این مرحله با انجام فعالیت‌هایی میراث گذشته کارنامه کاری خود در کاخ سفید را ترمیم کنند.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.