ایجاد راهگذر بین المللی «خلیج فارس- دریای سیاه» کلید خورد

یادداشت تفاهم همکاری ایران و ارمنستان برای تاسیس راهگذر بین المللی با نام «خلیج فارس- دریای سیاه» و لغو روادید رانندگان بین دو کشور در تهران امضا شد.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و «گاگیک بگلریان» وزیر حمل ونقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان، عصرگاه چهارشنبه این یادداشت تفاهم را در محل وزارت راه و شهرسازی امضا کردند. 
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی با استقبال از ایجاد راهگذر بین المللی بین ایران- ارمنستان- گرجستان- بلغارستان- یونان که «راهگذر خلیج فارس- دریای سیاه» خوانده می شود، بر لزوم لغو روادید رانندگان ایران و ارمنستان و گسترش همکاری دو کشور در بخش های دیگر تاکید کرد. 
بر پایه این یادداشت تفاهم، ایران پیش نویس پیشنهادی خود را درباره جزئیات ایجاد راهگذر خلیج فارس- دریای سیاه ارائه می کند. 
همچنین دو طرف درباره برگزاری سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و تشکیل کمیته مشترک حمل ونقل جاده ای در ایروان (پایتخت ارمنستان) توافق کردند. 
در این یادداشت تفاهم بر تبادل دانش و تجربه در زمینه راهداری و سامانه های حمل و نقل هوشمند و آموزش تاکید شد.
بر پایه این یادداشت، تهران و ایروان در چارچوب توسعه و تسهیل حمل و نقل جاده ای اقدام های لازم را برای کاهش یا یکسان سازی عوارض دریافتی مرتبط با ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام می دهند. 

امضای یادداشت تفاهم ریلی
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری های هوانوردی و اجرای توافق های پیشین و همکاری در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی را خواستار شد. 
آخوندی و بگلریان در یک یادداشت تفاهم جداگانه ریلی، اتصال شبکه های راه آهن دو کشور در مرز «نوردوز- آگاراک» را برای حمل و نقل بین المللی و ترانزیت ضروری دانستند. 
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه شنبه) اعلام کرد ایران برای اتصال کریدور خاورمیانه به آسیای میانه در حال فعال سازی چهار مسیر مهم منطقه ای است. 
وی نخستین کریدور را بین ایران- ارمنستان از مسیر ترکیه و دسترسی به دریای سیاه معرفی کرد. 
دومین کریدور از طریق جمهوری آذربایجان به دریای سیاه متصل می شود و سومین مسیر از طریق بندر امیرآباد در دریای خزر به گرجستان و سپس دریای سیاه می رسد.
به گفته آخوندی، چهارمین راه دسترسی به دریای سیاه از طریق کریدور ارمنستان و بندر «پوتی» است. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.