بهینه‌‌ترین خودروهای هیبریدی سال ۲۰۱۶

خودروهای هیبریدی چند سالی است که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و بیشتر کمپانی‌های خودروساز در کنار ساخت سیستم‌های رانشی بنزینی به روال همیشگی، سعی بر توسعه‌ی فناوری هیبریدی به طور همگام با سایر تکنولوژی‌ها داشته‌اند. در این گزارش به بررسی ۱۰ مورد از بهینه‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروهای هیبریدی سال ۲۰۱۶ می‌پردازیم.

در میان خودروهای هیبریدی برای ارزیابی عملکرد سوختی خودرو از میزان مصرف سوخت در هر صد کیلومتر یا میزان مسافتی که خودرو می‌تواند به ازای یک گالن یا یک لیتر بپیماید استفاده می‌شود. اما برای نمونه‌های تمام‌الکتریکی یا خودروهای الکتریکی ملاک دیگری موجود است و آنچه که در آن‌ها اهمیت دارد بیشینه مسافتی است که خودرو با یک شارژ کامل طی خواهد کرد.
در این گزارش به برخی خودروهای هیبریدی که قرار است در سال ۲۰۱۶ تولید شوند پرداخته‌ایم. برخی از این خودروها در سال‌های گذشته هم تولید شده‌اند و مدل ۲۰۱۶ آنها هم به بازار می‌آید. ملاک رتبه‌بندی خودروها در این گزارش میزان بهینه بودن مصرف سوخت است. ۱۰ خودرویی که به ترتیب ذکر شده‌اند در میان خودروهای هیبریدی موجود کنونی، بهینه‌ترین مصرف سوخت‌ را دارند. چینش لیست هم به ترتیب بهبود وضعیت مصرف سوخت صورت گرفته است.
۱. لینکون ام کی زد هیبریدی
۲۰۱۶ lincoln mkz hybrid
لینکون MKZ هیبریدی از نظر طراحی داخلی و زبن طراحی طرح فاخر بدنه‌اش با نمونه‌های غیر هیبریدی ام کی زد تفاوتی ندارد. پیشرانه‌ی این خودرو از نوع هیبریدی چهارسیلندر دو لیتری با توان تولیدی ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور خروجی ۱۷۴ نیوتون متر است که این پیشرانه با جعبه دنده‌ی ضریب متغیر ترکیب شده است. مصرف سوخت این خودرو بر حسب تخمین EPA (آژانس حفاظت محیط زیست) برابر ۶ لیتر در شهر و ۵.۷ لیتر در جاده به ازای هر صد کیلومتر است. سیستم تعلیق خودرو برای افزایش راحتی بهبود یافته و سیستم جدید می‌تواند تمامی نوسانات مسیر را تعدیل کند و با به کار بستن کمک فنرهای ایده‌آل در این خودرو مشکلی از بابت رانندگی راحت و بی دردسر وجود نخواهد داشت.
از دیگر امکانات موجود در خودرو می‌توان به سیستم گرمایش صندلی چند حالته، کلید‌های قفل دیجیتالی، سیستم جهت‌یابی با قابلیت کنترل صدا، جک ورودی صوتی و همچنین ورودی یو اس بی با کنترل رسانه‌ی بیرونی و در نهایت رادیوی ماهواره‌ای اشاره کرد.
۲. لکسوس ای اس ۳۰۰ اچ
۲۰۱۶ lexus es ۳۰۰h
مدل هیبریدی خودروی لکسوس ای اس (Lexus ES) از برادر بنزین سوز خود کمی ضعیف‌تر است اما با این حال مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به آن دارد. پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۲.۵ لیتری و همچنین موتور الکتریکی در ۳۰۰h به کار بسته شده است که این دو پیشرانه در حالت یکپارچه توان ۲۰۰ اسب بخار تولید می‌کنند. سیستم انتقال سی وی تی به صورت استاندارد در خودرو به کار رفته است و بر حسب گزارش EPA در سال ۲۰۱۵، لکسوس ۳۰۰ اچ مدل ۲۰۱۵ میزان مصرفی برابر با ۵.۸ لیتر و ۶ لیتر در جاده و محیط شهری به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده داشت که این مقدار در میان خودروهای هیبریدی سایز متوسط رده‌ بالا، کاملا ایده‌آل است.
نمره‌ی ایمنی ES۳۰۰ h عالی بوده و این خودرو از سوی سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های امریکا نمره‌ی ۵ را دریافت کرده است. همانند سایر خودروهای لوکس، طراحی داخلی این خودرو هم در حد و اندازه‌های یک خودروی لوکس ظاهر شده است و از ویژگی‌های آن می‌توان به صندلی‌های چرمی و در نظر گرفته شدن فضای کافی برای پاهای سرنشینان و آسایش آنها در مسافرت‌های طولانی اشاره کرد.
۳. فورد سی مکس هیبریدی
۲۰۱۶ ford c max
فورد سی مکس (Ford C-Max) بر خلاف بیشتر خودروهای هیبریدی می‌تواند جزو آن دسته ازمحصولات طبقه‌بندی شود که هیجان و لذت لازم برای رانندگی را هم به راننده می‌دهد. زمان پاسخ‌دهی سریع و استحکام سیستم فرمان و همچنین شاسی خوش‌ساخت در کنار هم می‌توانند حس چابکی و سرزندگی لازم برای یک راننده را در گره‌های ترافیکی و رفت‌ وآمد‌های سریع از میان سایر خودروها فراهم کنند. پیشرانه‌ی چهارسیلندر با همکاری دو موتور الکتریکی روی هم رفته توانی به میزان ۱۴۱ اسب بخار را برای خودرو فراهم می‌کنند که این مقدار برای خودروی کوچکی همانند سی مکس عالی است.
مصرف سوخت تخمینی از سوی EPA برای هر صد کیلومتر در جاده و شهر به ترتیب ۵.۶ و ۶.۳ لیتر است که این مقدار مساعد به خاطر انجام صرفه‌جویی‌های مناسب در پمپ خودرو به دست آمده است. به نسبت یک خودروی هیبریدی، سی مکس از خودروهایی است که در محدوده‌های توان کمتر شتاب مناسبی می‌گیرد و در نتیجه برای رانندگی در ترافیک‌های بزرگراهی مشکلی نخواهد داشت. مدل پلاگین هیبرید از این خودرو هم ارائه شده که نسبت به سی مکس هیبرید معمولی تقریبا یک لیتر مصرف بیشتری دارد. گفتنی است که پلاگین هیبرید به نوعی از خودروهای هیبریدی گفته می‌شود که از یک باتری قابل شارژ استفاده می‌کند و می‌تواند با منبع برق خارجی شارژ شود. خودروهای پلاگین هم می‌توانند به صورت هیبریدی متدوال کار کنند و هم اینکه به صورت خودروی تمام الکتریکی استفاده شوند.
۴. تویوتا کمری هیبریدی
۲۰۱۶ toyota camry
تویوتا کمری (Toyota Camry) هیبریدی از پیشرانه‌ی چهارسیلندر ۲۰۰ اسب بخاری با گشتاور ۲۱۱ نیوتون‌متری استفاده می‌کند. شتاب حالت آغاز به حرکت از حالت ایستا برای این خودرو زیاد است. تغییر از حالت بنزینی به پیشرانه‌ی الکتریکی نامحسوس است اما هنگام آغاز به حرکت از حالت ایستا، پیشرانه‌ی بنزینی چند باری دچار توقف و شروع به کار مجدد می‌شود و این امر منجر به بروز لرزش در خودرو خواهد شد. انتقال قدرت به کار رفته در کمری هیبرید از نوع سی وی تی است. سیستم تعلیق خودرو هرچند که برای مسیرهای معمولی مناسب است اما در مسیرهای ناهموار تا حدودی عملکرد ضعیفی خواهد داشت. در پایان باید به مهم‌ترین نقطه‌ی قوت این خودرو اشاره کنیم. مصرف سوخت کمری هیبریدی در هر صد کیلومتر برای جاده و محیط شهری به ترتیب ۵.۴ لیتر و ۶ لیتر است.
۵. لکسوس سی تی
۲۰۱۶ lexus ct ۲۰۰h
سی تی ۲۰۰ اچ (CT ۲۰۰h) به عنوان هاچبک کامپکت و اسپرت توسط لکسوس ساخته می‌شود. روی سی تی همانند سایر خودروهای هیبریدی از دو پیشرانه استفاده شده است. پیشرانه‌ی بنزینی آن نمونه‌ی چهارسیلندر با حجم ۱.۸ لیتر از نوع سیستم سوخت‌رسانی وی وی تی (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) است که برای نخستین بار در خودروی پریوس استفاده شده بود و توان ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر داشت. مجموعه‌ی موتورها و ژنراتورهای الکتریکی در ترکیب با این پیشرانه‌ی بنزینی روی هم رفته توانی به اندازه‌ی ۱۳۴ اسب بخار و گشتاوری معادل با ۲۰۷ نیوتون‌متر فراهم می کنند و جعبه دنده‌ی به کار رفته همراه این پیشرانه از نوع ضریب متغیر (CVT) است و به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. استفاده از این فناوری باعث می‌شود که سی تی ۲۰۰ اچ مصرف سوخت بسیار بهینه‌ای داشته باشد و مصرف هر صد کیلومتر آن در جاده و محیط‌های شهری به ترتیب ۵.۴ و ۵.۸ لیتر باشد.
سی تی دارای چهار حالت رانندگی نرمال، اسپرت، اکو و الکتریکی است که در سایر خودروهای هیبریدی هم این حالت چهارم وجود دارد. حالت اسپرت، گاز و تنظیمات فرمان الکتریکی را به نحوی اعمال می‌کند که کارکرد سیستم‌های کنترل تعادل و کنترل لغزش به حداقل برسد و در نتیجه سی تی ۲۰۰ بتواند بیشترین عملکرد را از خود نشان دهد. حالت الکتریکی هم دارای آلایندگی صفر بوده و در این حالت خودرو تنها از رانشگر الکتریکی خود برای حرکت استفاده می‌کند و به صورت یک خودروی تمام‌الکتریکی خواهد بود.
۶. فورد فیوژن هیبرید
۲۰۱۳ ford fusion hybrid ۸۸۵۰e
فورد فیوژن هیبریدی (Ford Fusion Hybrid) با پیشرانه‌ی ۲ لیتری چهارسیلندر در ترکیب با یک مجموعه‌ی الکتریکی، توانی به اندازه‌ی ۱۸۸ اسب بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت هر صد کیلومتر آن در شهر و جاده به ترتیب برابر ۵.۷ و ۵.۴ لیتر است. شاسی و سیستم تعلیق به خوبی تقویت شده‌اند و این بهبود باعث فرمان‌پذیری مناسب فیوٰژن شده است. تحت شرایط رانندگی نرمال هیچ گونه کم‌فرمانی مشاهده نخواهد شد. از نکات برتری این خودرو می‌توان به فضای داخلی لوکس آن اشاره کرد در حالی که قیمت خودرو در محدوده‌ی خودروهای لوکس قرار ندارد. برای افزایش جنبه‌ی لوکس بودن فیوژن، صندلی‌های چرم به صورت سفارشی در دسترس انتحاب خریداران قرار گرفته‌اند.
نمایشگر ۸ اینچی صفحه لمسی از سیستم مایفورد تاچ (MyFord Touch) هم عملکرد سریع و مناسبی دارد و باعث کنترل هرچه بهتر و ایمن‌تر این سیستم می‌شود و این امکان را برای راننده فراهم می‌کند که با صرف کمترین زمان در حین رانندگی بتواند به خوبی آن را مدیریت کند.
۷. شورولت ولت
۲۰۱۶ chevrolet volt
رانشگر هیبریدی خودروی شورولت ولت (Chevrolet Volt) می‌تواند در حالت تمام‌الکتریکی این خودرو را تا مسافت ۸۵ کیلومتر پیش براند. وقتی که باتری در آستانه‌ی تمام شدن قرار می‌گیرد پیشرانه‌ی بنزینی شروع به شارژ باتری می‌کند و در نتیجه خودرو به مسیر خود ادامه خواهد داد. دامنه‌ی کلی طی شده توسط ولت ۷۲۵ کیلومتر است و بر اساس گزارش اعلام شده مصرف سوخت آن برای شهر و جاده به ترتیب ۶.۷ و ۵.۸ لیتر است. ولت توسط پیشرانه‌ی بنزینی الکتریکی ۴ سیلندر با چرخه‌ی اتکینسون کار می‌کند که توان ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتون‌متر فراهم می‌کند. گفتنی است که به هیچ عنوان نباید گول این اعداد به ظاهر کم را بخورید. واقعیت این است که ولت خودروی بسیار پرشتابی است. این خودرو هیچ مشکلی در عبور از بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های پر رفت‌وآمد نخواهد داشت.
۸. فولکس‌واگن جتا هیبرید
volkswagen jetta 
فولکس‌واگن جتا هیبریدی (Volkswagen Jetta Hybrid) یک هیبرید دو حالته است. پیشرانه‌ی بنزینی چهارسیلندر آن با حجم ۱.۴ لیتر در ترکیب با موتور الکتریکی که توان آن از باتری‌های تعبیه شده در انتهای خودرو فراهم می‌شود، روی هم رفته توانی به اندازه‌ی ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۹ نیوتون‌متر تولید می‌کند. در صورت انتخاب، پیشرانه‌ی بنزینی می‌تواند به طور کامل خاموش شود و خودرو به تنهایی با موتور الکتریکی کار کند. پیشرانه و موتور به صورت جدا از هم کار می‌کنند و بنابراین تکان‌ها و لرزش‌های ناخوشایند را در حین انتقال بین بنزینی و الکتریکی شاهد نیستیم. سیستم‌های ترمزی بازتولیدی در لحظات اعمال ترمزها باتری‌ها را شارژ می‌کنند. بنا‌بر برخی دیدگاه‌ها قدرت ترمزها اندکی زیاد است و در صورت توقف، امکان توقفی آرام و با ثبات کمی دشوار می‌شود. مصرف جتا در مسیرهای شهری و جاده‌ای به ازای هر صد کیلومتر به ترتیب ۵.۶ و ۴.۹ لیتر است.
۹. پورشه کایمن اس ای هیبرید
porsche cayenne s e hybrid ۱۵۵۹۱
پورشه کاین (Porsche Cayenne S-E Hybrid) به جای اینکه همانند اکثر خودروهای هیبریدی موجود از پیشرانه‌ی بنزینی به کمک موتور الکتریکی استفاده کند، از دو حالت گوناگون برای رانندگی بهره برده است. یک حالت فقط بنزینی برای خودرو تعبیه شده است که با پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر می‌تواند توانی به اندازه‌ی ۴۱۶ اسب بخار را فراهم کند. حالت دیگر هم تمام‌ الکتریکی است که از یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. بر اساس گزارش EPA در حالت بنزینی این خودرو به ازای هر صد کیلومتر در محیط شهری ۱۱.۲ لیتر و در جاده ۹.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. سیستم تعلیق کارآمد و همچنین سیستم کمک‌کننده برای آب‌وهوای نامساعد از دیگر موارد قابل توجه این خودرو است.
عملکرد پورشه برای فرمان‌پذیری و هدایت این خودرو هم خوب است و زمان پاسخ سیستم فرمان به حدی کم است که به هیچ وجه شاهد لغزش در پیچ‌های تند نخواهیم بود. داخل کابین خودرو هم لوکس و جادار طراحی شده و همه‌ی انتظاراتی که از یک خودروی لوکس می‌رود را برآورده می‌کند.
۱۰. تویوتا پریوس
toyota prius
تویوتا پریوس بر حسب سرعت و کارکردش مصرف سوخت بسیار بهینه‌ای دارد. این خودرو از پیشرانه‌ی کوچک ۱.۸ لیتری با چهار سیلندر در ترکیب با موتوری الکتریکی بهره می‌برد که این دو روی هم رفته توانی به اندازه‌ی ۱۳۴ اسب بخار تولید خواهند کرد. پریوس از نظر شتاب‌گیری چندان قوی نیست و همین عامل باعث می‌شود که رانندگی با آن در مسیرهای بزرگراهی اندکی ناخوشایند باشد. اگر رانندگی در بهینه‌ترین حالت را به عنوان ملاک اندازه‌گیری قرار دهیم، با آماری شگفت‌انگیز روبرو می‌شویم. مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای مسیرهای شهری و جاده‌ای به ترتیب ۴.۹ و ۴.۶ گزارش شده است که پریوس را به عنوان یکی از بهینه‌ترین خودرو‌های هیبریدی ساخته شده تا به این زمان مطرح می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو دارای کارکرد رضایت‌بخشی است و رانندگی بی‌دغدغه و آرام را نوید می‌دهد؛ اما فرمان‌پذیری خودرو چندان ایده‌آل نیست و ممکن است در صورت رانندگی اسپرت دچار کم‌فرمان (understeer) شود.
در کل می‌توان گفت که پریوس خودرویی مناسب برای رفت‌و‌آمدهای نسبتا طولانی روزمره و مسیرهای شهری بسیار ایده‌آل است و در صورتی که این خودرو تحت فشار یا بارگذاری بیش از حد قرار نداشته باشد، پریوس نسبت به سایر رقبای مشابه خود محصولی عالی به شمار می‌آید. همچنین اگر فردی تنها ملاکش برای خرید یک خودرو مصرف سوخت بهینه آن باشد پریوس با فاصله پیشتاز است و به جز نمونه‌های تمام‌الکتریکی هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند در زمینه بر پریوس برتری داشته باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.