چین خواستار پایان درگیری ها در یمن شد

چین با اعلام اینکه نسبت به اوضاع نابسامان یمن نگران است، خواستار توقف درگیری ها و از سرگیری مذاکرات صلح جهت بازگشت آرامش به این کشور شد.

این سخنان روز پنجشنبه توسط «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین مطرح شد و او گفت که کشورش در مسیر حراست از منافع مردم یمن حرکت می کند و خواستار گفت وگو و حفظ صلح در خاورمیانه است.
وی با اشاره به بیانیه مشترک چین و عربستان که در جریان سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به آن کشور امضا شد، گفت: در آن بیانیه نیز بر حراست از تمامیت ارضی و حق حاکمیت یمن و برقراری آرامش در خاورمیانه تاکید شده است.
این سخنگو تاکید کرد که چین به شدت خواستار توقف خشونت ها و درگیری ها است و نمی خواهد اوضاع یمن به شکل کنونی باقی بماند.
او همچنین از تمامی گروه های سیاسی و مذهبی در یمن دعوت کرده است تا همه تلاش خود را برای حراست از وحدت و تمامیت ارضی این کشور بکار گیرند و برای مذاکرات صلح گام بردارند.
«هونگ لی» در عین حال به برقراری ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و از همه کشورهای منطقه خواست در حفظ صلح و ثبات آن بکوشند.
چین از آنجاییکه ۶۰ درصد نفت خام خود را از منطقه خاورمیانه تامین می کند، بارها کشورهای منطقه را به برقراری آرامش و صلح پایدار دعوت کرده است.
این کشور به باور کارشناسان، قصد دارد در شرایط کنونی سیاست بی طرفی در قبال بحران خاورمیانه را کنار گذاشته و مانند دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نقش فعال تری در این خصوص ایفا کند که از نمونه های آن برگزاری نشست گروه های سوری در این کشور و سفر اخیر «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه به چین است.
«شین هوا»، خبرگزاری چین نیز در گزارشی سفر رئیس جمهور این کشور به خاورمیانه و به سه کشور عربستان، مصر و ایران را تازه ترین تدابیر پکن برای بهبود روابط با خاورمیانه و کمک به کاهش درگیری ها و تنش ها عنوان کرده است.
این رسانه همچنین تلاش های چین در حل موضوع هسته ای ایران، میانجیگیری در سوریه و لیبی و اعزام فرستاده های ویژه به کشورهای خاورمیانه را از جمله تدابیر دیپلماسی فعال دولت پکن در منطقه عنوان کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.