دولت از ناصالحان دفاع نمی‌کند/ ردصلاحیت‌شدگان در مسیر قانون حرکت کنند/ استانداران فضا را آرام کنند

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: دولت از افراد ناصالح دفاع نمی‌کند و به شورای نگهبان هم گفته‌ایم که ما هم به دنبال ردصلاحیت افرادی هستیم که به نظام، اسلام و ولایت‌فقیه اعتقادی ندارند.

حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به لزوم رعایت حق‌الناس در انتخابات، اظهار داشت: سابقه تحقیق درباره موضوع حق‌الناس جوان است، اما در بین فقها دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه به انتخابات به عنوان یک امر غیرشرعی و تنها برای کارآمدی نظام سیاسی و ظاهری توجه دارد، اما دیدگاه دیگر انتخابات را به عنوان مصداق حقانیت حکومت بر مردم و مشروعیت سیاسی می‌داند.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاه اصلی حقانیت مردم است، تصریح کرد: براساس دیدگاه حق‌الناس بودن رای مردم باید بستر مناسب رای‌گیری فراهم شود و از روزی که انتخابات شروع می‌شود تا روز شکل‌گیری مجلس موضوع حق‌الناس بودن رای نباید نادیده گرفته شود.
سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: اگر کسی دارای صلاحیت است باید داخل مجلس حضور یابد و اگر شخص دارای صلاحیت به دلیل غفلت ما نتواند ورود کند ما مقصر هستیم، در بحث تبلیغ انتخابات نیز باید تمام آراء و اندیشه‌های نامزدها معرفی شود.
امیری با تاکید بر اینکه ثبت‌نام ۱۲ هزار کاندیدا برای انتخابات مجلس افتخاری برای دولت محسوب می‌شود، گفت: ما تصور می‌کردیم حداکثر ۸ هزار نفر ثبت‌نام کنند، اما بدون اینکه مشکلی باشد کارها انجام شد و سپس کار بررسی صلاحیت‌ها با کمال افتخار انجام شد و این کار سخت را همکاران عزیزمان پشت سر گذاشتند و دولت و وزارت کشور در این امر سربلند است.
وی با تاکید بر اینکه ما نیز معتقدیم انسان‌های ناصالح که مرتکب جرم شده‌اند و اسلام و ولایت‌فقیه را قبول ندارند، نباید وارد مجلس شوند، خاطرنشان کرد: ما هم به دنبال رد این افراد هستیم و از آنها دفاع نمی‌کنیم. ما این موضوع را به آیت‌الله جنتی هم گفتیم که دولت از چنین افرادی دفاع نمی‌کند.
امیری اضافه کرد: اگر مدرک و اسنادی وجود داشته باشد که نامزدی به نظام و اسلام اعتقاد ندارد حتما هیئت‌های اجرایی به دنبال رد چنین فردی هستند، اما تمام امور باید براساس قانون و مستند باشد.
سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه کسانی که در انتخابات دخالت دارند باید دقت کنند، گفت: اگر کسی حقی دارد و کمترین بی‌دقتی درباره آن فرد صورت بگیرد حتما از مصادیق تضییع حق‌الناس است.
وی تصریح کرد: فقها بین حق‌الناس و حق‌الله تقدم را بر حق‌الناس می‌دانند، باید به مسئولیت‌های اخروی حق‌الناس در انتخابات دقت کنیم، زیرا رای مردم امانت است و باید از آن پاسداری کنیم.
امیری ادامه داد: به هیچ‌وجه نباید آرامشی که در استان‌ها و کشور وجود دارد خدشه‌ای به آن وارد شود. کسانی که با عدم احراز و یا ردصلاحیت مواجه شده‌اند باید در مسیر قانونی حرکت کنند و استانداران نیز در صحبت‌های خودشان باید همه را به آرامش دعوت کنند.
قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه پیگیری‌های ما در مورد ردصلاحیت‌ها با شورای نگهبان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما جلسات متعددی داشته‌ایم که امروز هم هماهنگ کردیم که با آقای رحمانی‌فضلی به شورای نگهبان برویم تا کسانی که عدم احراز و یا ردصلاحیت شده‌اند و قابل برگشت هستند، دوباره برگردند.
وی در پایان تاکید کرد: در مسیر انتخابات ضعف‌هایی پیش می‌آید که نباید آنها را عمومی کرد و لازم است همه سلسله مراتب سازمانی رعایت شده و بدانیم کلید واژه انتخابات قانون است

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.