هفته آینده؛ تشکیل جلسه هیات نظارت بر برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه «تیتر امشب» گفت: هیات نظارت بر برجام هفته آینده جلسه‌ای خواهد داشت و آنجا درباره مواضع غرب علیه برنامه موشکی ایران تصمیم گیری می‌شود و نتیجه محضر رهبر معظم انقلاب خواهد رسید.

علی اکبر صالحی در برنامه تیتر امشب با اشاره به ابعاد سند برجام اظهار داشت: این سند ابعاد مختلفی از جمله بعد حقوقی  که شامل قطعنامه ها و آثار آن است و بخش تحریم و آثار آن در مسائل اقتصادی و بخش فنی دارد.
وی ادامه داد: پس از برجام کشورهای فراوانی آماده همکاری با ایران در حوزه هسته ای هستند و جمهوری اسلامی  ایران حق  انتخاب یافته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در نیروگاه بوشهر جز روسیه  کسی اعلام آمادگی نکرد، افزود: برای دو نیروگاه  دیگر نیز جز این کشور کسی آماده همکاری نبود البته ما طرفهایی را که در شرایط سخت همراه  ما بودند از یاد نخواهیم برد.
*اعطای امتیازات مالی از سوی کشورهای آماده همکاری با ایران
صالحی تصریح کرد: کشورهایی که در حال حاضر در این زمینه با ما وارد گفتگو شدند حاضر به اعطای امتیازات مالی هستند و ما در حال  بررسی هستیم.
وی با بیان اینکه  سوخت هسته ای یکی از مسائل مهم در هر نیروگاهی است، خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ تقاضای سوخت  ۲۰ درصد کردیم و همچون ۲۰ و چند سال قبل که از آژانس این سوخت را تهیه  کردیم شرایط زیادی را پیش پای ما گذاشتند که  منجر به  تولید این سوخت در داخل شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ‌اما حالا پس از برجام این فرصت  پیش آمده است که  سوخت رآکتورهای تحقیقاتی  و بزرگتر  را با همکاری کشورهای صاحب فناوری  بوجود  آوریم.
صالحی حق غنی سازی و تولید آب سنگین را بالاترین  امتیاز به دست آمده در مذاکرات دانست و ادامه داد: در جریان ساخت نیروگاه بوشهر مسئولان تصمیم به تامین سوخت هم گرفتند تا بعد از صرف میلیاردها دلار هزینه بدون استفاده نماند.
وی اظهار داشت: حدود ۵۰ تن سوخت طبیعی را که از قبل انقلاب در فرانسه  و آلمان داشتیم  بعد از پیروزی  انقلاب به ما ندادند و ما چنین تجربه ای را داریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کشورهای در حال توسعه که نیروگاه  می سازند سندی را داوطلبانه  امضا‌ می کنند که براساس آن از حق  غنی سازی  عدول می کنند اما ما حق غنی سازی را برای خود ثبت کردیم.
 *آزمایشگاه های آمریکا اعلام کردند آب سنگین ایران شرایط بسیار عالی دارد
صالحی با بیان اینکه ما توانستیم در عرصه  تبادل تجاری سوخت غنی شده با اورانیوم طبیعی یا همان کیک زرد قدم برداریم و آب سنگین در بازارهای بین المللی عرضه کنیم، خاطرنشان کرد: هنگامی که  آب  سنگین  را عرضه کردیم در آزمایشگاهی در آمریکا  بررسی شد و اعلام کردند آب سنگین  ساخت جمهوری اسلامی ایران شرایطی بسیار عالی دارد.
 وی با اشاره به امضا نشدن قرارداد نوسازی  اراک قبل از روز اجرای برجام عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مشکلی پیش آمد و سوء‌تفاهمی در اقدامات متقابل پیش آمد مرجع باید خود برجام باشد، از این رو یکی از اسنادی که ارائه کردیم این است که مرجع رفع اختلاف متن صریح برجام است.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در برجام  درباره  رآکتور اراک آمده است که  آنها معتقدند یک سند  رسمی مبنی بر التزام خودشان درباره همکاری با ایران برای مدرن سازی رآکتور اراک ارائه دهند که این سند به امضای وزرای خارجه ۱+۵، ایران و نماینده اتحادیه اروپا  رسیده و قراردادی حکومتی است.
صالحی افزود: در رابطه با راکتور اراک از باب محکم کاری، قرار شد یک قراردادتجاری میان یک شرکت ایرانی به نام تولید توسعه  که  متولی تولید رآکتور است و یک شرکت چینی داشته باشیم که در این زمینه در حال مذاکره هستیم که البته قدری زمان بر است اما متوقف نشده است.
*کلنگ زنی نیروگاه دوم بوشهر در دهه فجر
رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار امیدواری درباره کنگ زنی نیروگاه دوم بوشهر در دهه فجر یا انتهای سال، ادامه داد:دو تا سه سال بعد نیز ساخت نیروگاه بعدی آغاز میشود.
 صالحی بااشاره به خبر آغاز ساخت دو نیروگاه جدید در دهه فجر گفت: امیدواریم در دهه فجر این اقدام صورت گیرد و البته مقدمات فراهم شده است.
وی افزود: این دو نیروگاه هر کدام ۱۰۵۰ مگاوات قدرت دارد که  ساخت آنها به علت آنکه  می خواهیم حداکثر انتقال تکنولوژی صورت گیرد با فاصله ۲ تا ۳ سال آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ساخت نخستین نیروگاهی که قرار است در دهه فجر آغاز شود  ۸ سال زمان نیاز دارد، بنابراین نیروگاه دوم ۱۰ سال بعد افتتاح خواهد شد. 
 *هیچگاه رفتارهای آمریکایی ها در گذشته را فراموش نمی کنیم
صالحی با اشاره به رفتار آمریکایی ها با ایران در گذشته گفت: ما هیچگاه رفتار آنها در جنگ تحمیلی،انهدام هواپیمای مسافربری در خلیج فارس و کودتای ۲۸ مرداد را فراموش  نمی کنیم، زیرا ملت ما ملتی  هوشیار است و سعی در دور ماندن از حیله های آنان دارد.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه مسئولان نظام آنقدر هوشیار هستند که منافع نظام را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: این دوره از مذاکرات بسیار پیچیده بود، در مذاکرات قرار شد که ما با آمریکایی ها مذاکره کنیم و سپس آنها با ۱+۵ مذاکره کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ یک بار طرف آمریکایی نظرات ما را پذیرفت اما در توجیه کشورهای عضو ۱+۵ ناکام می ماند و در نتیجه جواب منفی می داد که ما به آنها اعلام کردیم این شیوه مذاکره  نیست و آنها عذرخواهی کردند.
*مذاکرات سخت بود و ما مجاز به اشتباه نبودیم
صالحی اظهار داشت: این مذاکرات مذاکرات  سختی بود زیرا ما مجاز به اشتباه نبودیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه  برخی همین نتایج را لطف غربی ها می دانند، خاطرنشان کرد: ما کاری به برخی نداریم و آنچه که به نفع  ملت است باید انجام دهیم.
*مقابله به مثل  فنی در صورت نقض تعهدات طرف غربی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به احتمال نقض تعهدات طرف غربی افزود: درصورت اجرا نکردن تعهدات نیز پیش بینی مقابله به مثل  فنی صورت گرفته است و در سازمان انرژی اتمی کمیته ای وجود دارد که تحولات برجام را در کشورهای ۱+۵ رصد می کند تا پیش بینی لازم صورت گیرد.
صالحی با اشاره به موضع مسئولان در زمینه اظهارات غربی ها درباره برنامه موشکی کشورمان گفت: برنامه موشکی ارتباطی به برجام ندارد و  در زمینه  تحریم های موشکی واکنش ما باید هوشمندانه باشد و واکنش احساسی فایده ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، ساخت و توسعه موشک های بدون حمل کلاهک هسته ای تعریف شده است که حق ماست.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره رصد اقدامات طرف غربی در اجرای برجام تاکید کرد:‌ هیات عالی رتبه نظارت بر برجام با جمع بندی گزارش های وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی تصمیم می گیرد چه کند.
صالحی با اشاره  به مقابله به مثل ایران در مقابل اظهارات غربی ها در زمینه برنامه موشکی، موضعگیری وزیر امور خارجه را مناسب  دانست و عنوان داشت: هیات نظارت بر برجام هفته آینده جلسه ای خواهد داشت و آنجا این مسئله مطرح خواهد شد و نتیجه محضر رهبر معظم انقلاب خواهد رسید.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.