آیا دانشمندان نهمین سیاره منظومه شمسی را پیدا کرده اند؟

دو دانشمند آمریکایی ادعا می کنند شواهدی یافته اند که منظومه شمسی، دارای ۹ سیاره است و این عضو جدید، در حدود بیرونی منظومه قرار گرفته است. سیاره مذکور که فعلا Planet X نام گرفته، تقریبا هم اندازه نپتون است.

اما چرا هیچکس تا به حال پی به حضور Planet X نبرده است؟ پاسخ دو دانشمند جالب توجه است. این سیاره به قدری از خورشید فاصله دارد که یک دور کامل بیضوی آن، حدودا ۱۰ الی ۲۰ هزار سال طول می کشد. با این حال، ادعای دانشمندان هنوز به اثبات نرسیده و نمی توان به طور قطع اعلام کرد که منظومه شمسی، ۹ عضوی است.
به طور کلی، این بحث از دنبال کردن اجرام شش کمربند کوییپر منشا می گیرد. کمربندهای کوییپر که اولین بار توسط جرارد کوییپر، ستاره شناس هلندی پیدا شدند، اجرامی دنباله دار هستند و در مدار نپتون دیده می شوند. حالا این دو دانشمند با بررسی حرکات این کمربندها و معادلات ریاضی خود، قصد اثبات Planet X را دارند. آن ها می گویند اگر Planet X (یا گاهی اوقات به نام Planet Nine نیز شناخته می شود) حقیقت داشته باشد، فاصله اش تا خورشید برابر با ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است.
این اولین باری نیست که دانشمندان ادعای وجود سیاره نهم را دارند. Percival Lowell در سال ۱۹۰۵ میلادی پیش بینی کرده بود که فرای نپتون، یک سیاره دیگر وجود دارد و محاسبات ریاضی وی منجر به کشف پلوتون شد. به هر روی، پلوتون از آنچه که Lowell پیش بینی کرده بود کوچک تر از آب در آمد و نهایتا هم یک سیاره نام نگرفت.
با این حال، محقیقن انستیتو تکنولوژی کالیفورنیا می گویند تاکنون بهترین شواهد برای Planet X را دارند. اما برخی دیگر از متخصصین می گویند تا چیزی دیده نشود، نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد.
قرار هم نیست به این سادگی، سوژه Planet X فراموش شود و انکارش کار چندان آسانی نیست. در سال ۲۰۱۳، یکی از کاوشگرهای ناسا با نام WISE نیز از احتمال وجود سیاره ای بزرگ تر از زحل، در فاصله ۱۰ هزار برابری زمین تا خورشید خبر داد.
این دو دانشمند، مایک براون و کنستانتین باتیگین اما معتقدند که Planet X از لحاظ ابعاد، ده برابر زمین است، کوچکتر از آنچه که WISE می گوید. آن ها می گویند برخی از پیشرفته ترین کاوشگرها هم آنقدر حساس نیستند که بتوانند این سیاره را پیدا کنند.
براون و باتیگین نسبت به یافته خود بسیار مطمئن هستند و می گویند شانس ۱ در ۱۵۰۰۰ وجود دارد که حرکت ۶ کمربند کوییپر مورد بحث اتفاقی بوده باشد و ارتباطی با وجود یک سیاره نداشته باشد.
نپتون، هشتمین و آخرین سیاره منظومه شمسی نیز نتیجه مشاهده و مطالعه اختلالات مدار اورانوس بود و دانشمندان از این طریق پی به حضور آن بردند. بسیاری از محققین و متخصصین نسبت به نتیجه تحقیقات براون و باتیگین امیدوارند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.