اعلام کشف نهمین سیاره منظومه شمسی/ سیاره‌ای ۱۰ برابر بزرگتر از زمین کشف شده؟

دانشمندان می‌گویند شواهدی به دست آورده‌اند که از وجود نهمین سیاره در منظومه شمسی خبر می‌دهد. سیاره‌ای که ۱۰ تا ۲۰ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا یک‌بار به دور خورشید بچرخد.

دو اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده‌اند که شواهد کافی درباره کشف سیاره‌ای جدید در منظومه شمسی پیدا کرده‌اند. این سیاره که نامش فعلا «سیاره ۹» گذاشته شده فاصله‌اش از خورشید ۲۰ برابر فاصله نپتون از خوردشید تخمین زده شده که دورترین سیاره منظومه شمسی از خورشید به حساب خواهد آمد. برای نخستین بار در ۱۵۰ سال گذشته است که  هنوز هم اطلاعات دانشمندان درباره منظومه شمسی کافی نیست. 
کنستانتین باتیگن و مایک براون، دو دانشمند دانشگاه کالیفرنیا، درباره کشف خود می‌گویند: شواهد وجود «سیاره‌ ۹» حاصل مدل‌سازی‌های ریاضی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری هستند. این دو اخترشناس در کنفرانس خبری که از سوی موسسه تکنولوژی کالیفرنیا برگزار شد اطمینان دادند که «یک سیاره واقعی نهم وجود دارد».

برای اولین بار نیست که دانشمندان ادعای وجود سیاره نهم را دارند. Percival Lowell در سال ۱۹۰۵ میلادی پیش‌بینی کرده بود که فرای نپتون، یک سیاره دیگر وجود دارد و محاسبات ریاضی وی منجر به کشف پلوتون شد. پلوتون اما از آنچه که Lowell پیش‌بینی کرده بود کوچک‌تر از آب در آمد و نهایتا هم یک سیاره نام نگرفت.
کشف سیاره از روی مدل‌سازی ریاضی از دنبال کردن اجرام شش کمربند کوییپر منشا می‌گیرد. کمربندهای کوییپر که اولین بار توسط جرارد کوییپر، ستاره‌شناس هلندی پیدا شدند، اجرامی دنباله‌دار هستند و در مدار نپتون دیده می‌شوند. حالا این دو دانشمند با بررسی حرکات این کمربندها و معادلات ریاضی خود، قصد اثبات این سیاره جدید را دارند.

سیاره‌ ۹ می‌تواند جایگزین پلوتو شود که برای سال‌ها به عنوان نهمین سیاره منظورمه شمسی شناخته می‌شد اما در سال ۲۰۰۶ مشخص شد نه یک سیاره که به اصطلاح یک «سیاره کوتوله» (سیارک) است. «سیاره کوتوله» اصطلاحی است که برای اجرام آسمانی که نه سیاره و نه قمر هستند، استفاده می‌شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.