وزیر دفاع پیشین آمریکا: ایران در پسابرجام، بنیان‌های انقلابی خود را کنار نخواهد گذاشت

وزیر دفاع پیشین آمریکا می‌گوید که توافق هسته‌ای نیازمند همراه شدن با یک راهبرد شدیدتر از سوی واشنگتن برای همکاری با متحدان آن شامل اعراب و اسرائیل در منطقه برای مقابله با مداخله‌گری‌های ایران، حمایت این کشور از تروریسم و دیگر فعالیت‌های تهران است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگو با بیزینس‌اینسایدر با اشاره به اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران گفت: از دید من، این باور که ایران با گذشت زمان به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود و بنیان‌هایِ انقلابیِ مذهبی، جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و یا حتی جاه‌طلبی‌های خود برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد، غیر واقع‌بینانه است.
وی افزود: حساب کردن روی این نکته که این نظام (ایران) به خاطر توافق هسته‌ای به دنبال تلطیف رفتار خود باشد، به نظر من اشتباه است. من فکر می‌کنم که این وضعیت رخ نخواهد داد.
گیتس همچنین تغییر اهداف ژئوپولتیک ایران در نتیجه توافق هسته‌ای را بعید دانست. وی مدعی شد که بر این باور است که ایران همچنین جاه‌طلبی‌های خود برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را حتی اگر توافق اجرایی شود، کنار نخواهد گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت اوباما در قبولاندن توافق هسته‌ای به آمریکایی‌ها گفت: دولت در آوریل گذشته به ما گفت که آن‌ها در این توافق بازرسی‌های هرجا و هرمکان را خواهند داشت. اما در توافق نهایی این موضوع کنار گذاشته شده است، بنابراین من در مورد راستی‌آزمایی‌ها نگرانی دارم».
وزیر دفاع پیشین آمریکا همچنین تصریح کرد: من مطمئن نیستم که ما نمی‌توانستیم توافقی را به دست آوریم که بهتر از این باشد.
وی در ارزیابی کلان بر این نکته تأکید کرد که توافق هسته‌ای تنها باعث می‌شود فوریت اقدامات ایالات متحده برای ایجاد توازن در مقابل تحرکات ایران در خاورمیانه را تشدید می‌کند. به گفته وی: به نظر من این توافق نیازمند همراه شدن با یک راهبرد شدیدتر از سوی آمریکا برای همکاری با متحدان ما شامل اعراب و اسرائیل در منطقه برای مقابله با مداخله‌گری‌های ایران، حمایت این کشور از تروریسم و دیگر فعالیت‌های آن است.
گیتس در پایان تأکید کرد: ما نیازمند یک راهبرد حساب شده برای نوع رفتار با رفتار ایران در منطقه هستیم، امری که کشورهای دیگر نیز به دنبال آن هستندو در نتیجه دلیلی وجود ندارد که این راهبرد در تضاد با توافق هسته‌ای باشد.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.